Thursday 22 February 2018

Hospital Daaaa

Hari ni tibalah hari appointment yang ditunggu-tunggu. Tunggu sebab saspen! Saspen sebab kena buat endoscopy oke. Apakah? Kena masuk hos dari tekak nak tengok perut. Ini gara-gara clininc ENT release aku sebab dah makan ubat pun tekak aku masih tak baik gak so dorang dah tak tahu nak buat apa. Makanya aku kena hantar ke clinic surgery. Kawan aku yang dah buat prosidur ni kata dia kena endo dalam keadaan sedar so ia adalah sangat tak selesa dan sakit. Kalau before ni kitaorang agree ultrasound leher adalah yang paling tak best compare to MRI, dia kata endo lagi teruk. Seram la pulak...

Bagi menjalani prosidur endoskopi, aku kena puasa. Kalau tak puasa kang penuh makanan dalam perut mana nak nampak cause of the problem kan. Sampai klinik op kos la kena register.. lepas register aku kena ‘soal siasat’ why aku nak kena buat endoskopi. Lepas tu dorang pasangkan branula kat tangan untuk masuk ubat katanya. I think tuk sedate la kot. Dah letih menunggun pas pasang branula, aku kena panggil & suh baring dekat katil. Pastu aku cam samar- samar apa berlaku. Aku sedar cam ada benda dalam perut aku dan aku mengerang sebab macam ada rasa sakit. Aku sedar ada ramai orang bercakap2 tepi aku tapi dalam keadaan yang samar dan aku tak berdaya. Maybe kesan sedate la kot. Sakit ke hos masuk kat tekak? Tak sakit sebab aku actually tak sedar pun cuma ‘masih boleh merasa’ walaupun cam samar-samar dan antara sedar tak sedar. Sampai habis kot procesure tu aku masih ‘sedikit sedar’. Lepas tu aku kena tolak ke waiting area.. nak tunggu jaga kot. Rasa sekejap je kot aku hilang mamai tapi orang kat seblah katil aku tidur cam sedap je. Bila jaga dia tanya, dah sudah ke? Dia tak sedar langsung kot masa kena masuk hos tu? Muskeel plak aku tapi takde la aku bother nak tanya, menyibuk je!

Doktor kata aku ada hiatal hernia type 1 dalam perut yang dah tertolak or menolak perut aku and cause perut aku longgar. ‘Longgar tu la yang menyebabkan cecair perut naik sampai tekak and efek tekak. So aku ditegah dari minum kopi dan seangkatan. Gila kau tak boleh minum kopi.. adoiiii! 

So apa komen aku untuk endo? As for me aku masih rasa endo ni waaaayyy better than kena buat ultrasound leher. Dengar ultrasound jangan ingat dia buat ala-ala cek perut orang pregnant ye. Yang itu dia golek-golek je tapi kalau ko kena kat leher.. tau le tinggi rendah langit betapa sakit dan tak selesanya.