Monday 30 October 2023

Seoul Part 6 Day 2

As early as 4.30 aku bangun siapkan beg. Plan asal nak keluar by 6 am tapi kami awalkan ke 5.45 am sebab nak gerak dari station Euljiro 1-ga akan ambik masa dalam 10 to 15 minutes juga dari hotel. Kami naik train line 2 sampai ke Wangshimni st dalam 10 minit, tukar pula ke Cheongnyangi station untuk ambil ITX train ke Gapyeong Station. ITX train ni aku book online je. Masa book tu make sure click part print ticket kalau x nanti tak generate qr code. Qr code tu boleh scan je dekat train station. Sempat juga kami pening kejap tadi masa nak cadi platfrom. Platform kami platform 4, boleh akses dari arrival tapi kami keluar. Masa nak cari platform tu konpius, dah jumpa platform plak tak reti nak guna tiket macamana ðŸ¤£ nasib ada orang dekat mesin tiket kebetulan tengah buat maintenance so dapat la bertanya.$.

Dari Cheongnyangi ke Gapyeong 5700KRW dewasa dan 2800KRW budak. Adik actually tak yah bayar tapi sebab aku nak seat aku book tiket untuk dia. Tiket kami dalam jam 7.15 pagi. Train tu ada seat, twin seat. Kami duduk depan belakang. Masa nak naik tu kena tengok dekat lantai ada tulis ITX kereta nombor berapa. Kami punya kereta 8 dan seat 3 dan 4. Kena cari siap-siap sebab train tu agak laju. Kalau dekat dalam train baru mencari payah juga la. Dalam train tu siap ada toilet dan nursery. Adik aku pegi naik bas. Aku malas nak naik bas sebab risau adik meragam dan kami plak spesis cari tandas. Risau 2 jam tak pegi tandas meletup pundi wei ðŸ¤£

Dalam jam 8 kami sampai Gapyeong station dan ambik teksi ke Nami Wharf. Amik masa 5 minit je dan bayar 5000KRW. Sebelum naik ferry, si Chemba beli makanan siap-siap dekat 7E dan aku pegi beli tiket feri. Return ticket dan entrance ke Nami cost us 16000KRW dewasa dan 10000KRW untuk budak 3 tahun ke elementary school age. Sampai wharf tengok ferry dah ada, alhamdulillah! Antara jam 8 ke 9 pagi, ferry ada setiap 30 minit tapi lepas jam 9 tu every 10 to 20 minutes ada je ferry. It took tak sampai 10 minit pun sampai Nami Island.

1st activity kami di pulau nami is makannnn! Makan puas-puas dulu baru ada tenaga nak explore. Kami ada masa dalam 4 jam lebih je sebab tadi aku dah beli tiket ITX balik jam 2.38 dari Gapyeong Station ke Yongsan Station sebab plan petang ni nak ke Hongdae makan dekat Iftar dan bingsu di Sulbing. Biasa kami explore dari tengah tapi kali ni kami explore belah kiri pulau. Cantekkkkknyaaaaaa…. Itu je mampu cakap.

Dalam jam 1.05 kami q naik ferry, 1.17 dah sampai Gapyeong Wharf. Masa nak cari teksi kalut juga sebab ingat senang cari teksi macam masa sampai tadi. Rupanya susah! Nak cari teksi stand tu pun melilau juga rupanya ke depan sikit dari tempat kami turun masa sampai tadi ada bus stand, somewhere dekat area parking. Nampak q panjang tapi teksi tak nampak bayang, mula la panik sampai tak terfikir pun boleh je guna Uber. Thank god ada bas rupanya maka naik la kami bas ðŸ¤£ nasib boleh guna T-Money je. Sampai station pun pening gak kejap sebab rupanya tiket yang aku beli tadi dalam train tak generate qr code. Nasib baik masa banyak lagi dan sempat la uruskan dalam pejabat tiket. Masa nak pilih platform pun pening juga lagi kejap sebab officer dalam train tu suruh naik dari platform 3 tapi bila tengok arahan dekat platform tu untuk ke Yongsan kena naik dari platform sebelah. Aah sudah! Last-last kami ikut signboard tu je.

Alhamdulillah benar dan sampai la kami ke Yongsan dan ambik train ke Hongdae. Before 4 kami sampai Hongdae station. Lapar pula jadi kami pegi la ke restaurant halal Iftar dekat area exit 9 station. Pening gak kejap cari restoran padahal dekat je. Makanan dekat Iftar agak sedap dan pricy juga. Aku makan sudobu jinge tofu, si chemba ambik bulgogi beef & kakak makan nasi goreng. Lepas kenyang makan nasi, lapar makan ais pula ðŸ¤£ kami singgah la ke Sulbing pula. Lepas kenyang kami balik ke hotel. Maka tamatlah perjalanan kami hari kedua di bumi Korea.