Thursday 13 September 2012

Tokyo Part 1 : Day 1

Makanya bertolaklah kitaorang ke Tokyo buat pertama kalinya. I called this trip, trip rakan sebaya memandangkan the three of us sumanya 1981 babies & kitaorang bertiga koje kat tempat yang sama dan jawatan pon sama oke!

Flight time jam 2.40 petang, menaiki vessel Air Asia D7522. Aku ngan c Chemba duk skali, Ibu duk lain2. Orang g honeymoon la katakan!! Perjalanan ambil masa dalam 7 jam 50 minit. Since time Tokyo sejam awal dari Malaysia makanya kitaorang sampai Tokyo dalam jam 10.30 malam. Flight memang penuh so masak jugaklah q dekat imigresen. Kat Imigresen kena submit disembarkment card then amik cop jari n tangkap gambaq. Kalah retis you! Haha.. Masa dalam flight Air Asia ada edarkan disembarkment card dan declaration form. So masa sampai nanti tak yah le time tu baru sebok2 nak isi borang kat kaunter.

Pas imigresen lalu kastam lak. Kalau ada beg, kolek beg depan imigresen kaunter jek,  mudah gilos! Kat kastam kena submit declaration form tadi. Pas kastam.. tadaaaaa. Pening! Hahaha.. Ingat nak gamble jek g hotel naik subway. Nasib la si ibu pandai cakap jipun. Tanya2 sket awek2 kaunter kat airport ok ke tak naik subway.. awek tu kata tak sempat. Makanya naik la kitaorang mid night bus ke Tokyo City Air Terminal aka T-CAT yang teletak di Hakozaki, Nihombashi. Tiket bas beli kat level arrival tu jek, 2nd Floor. Dah beli tiket baru le g turun ke area menunggu bas. Kitaorang naik limosin bus. Bas dari Haneda Int. ke T-CAT cost around 1640 yen. Rega jadik mahal sebab naik bas midnight. Kalau harga biasa dalam 820 yen jek pun.. huhu.

Dari Haneda ke T-CAT ambil masa dalam 20-50 minutes depend on traffic. Since kitaorang naik bas malam, 20 minit jek da sampai. In my life, this is the first time ahkak naik bas kena pakai seat belt oke! Hahaha. Sungguh2 pacik driver tu explain dalam jipun, ingatkan apa rupanya suh pakai seat belt.

Sampai T-CAT, jalan kaki jek ke Hotel Horridome Villa. Rasanya ada gak kot dalam 1 km. Berpeluh la jugak walaupun sejuk! Haha.. Dalam 12.40 pagi kitaorang sampai T-CAT. Kalau jalan2 kat KL time kol  12.40 pagi, seram kot. Mesti sunyi sepi.. tapi kat Tokyo lain. Orang maintenance dia ramai gilak dekat atas jalan raya. Sikit punya meriah la depa buat maintenance malam2 hari. Fuh!!!

Dalam kol 1.30 pagi kot baru dapat  membaringkan badan pas mandi dan makan bagai. Skalik dalam jam 2 lebih kot aku terjaga sebab terasa katil begegar. Ingatkan si Chemba buang tebiat goyang katil di pagi2 buta.. skalik tengok c Chemba kat bilik air. Fuh! Merasa lah ahkak kena gempa bumi. Alhamdulillah tadak apa2..