Thursday 14 August 2014

Bukan Cikgu Ajer

Selalu dengar tang guru-guru sekarang yang dibebani dengan pelbagai tugas ekstra. Macam2 kena buat tapi aku rasa bukan guru je yang macam tu. Contohnya macam aku sebagai jurutera yang juga berkhidmat dengan sektor kerajaan, macam2 juga aktiviti yang kami perlu buat. Aktiviti seharian seorang jurutera macam aku termasuklah jurutaip, tukang potostat, tukang bind, penjaga stationaries, posmen, operator telefon berjaya, aktiviti kecerian pejabat, ajk jamuan dan keraian,  mesyuarat yang tak sudah2,  pengisi tegar borang.. dont let me start dengan pelbagai jenis borang & prosidur yang ada, jurugambar, juruaudit, pelulus cuti, penyedia report yang berjaya, evaluator, tukang order makan untuk mesyuarat, pencatat minit mesyuarat, penyimpan rekod tegar, tukang sedia bilik & kelengkapan mesyuarat, wartawan tak rasmi, bodygad bos, sekretari tanpa lantikan, akauntan tak bertauliah, penyedia telinga untuk aduan dan makian, along' tagih duit peruntukan, penyedia kertas kerja, penjaga fail, tukang buka fail, ceti kejar report orang, ceti collect balik duit, tukang book kereta dan macam2 lagi la aktiviti saya yang menurut perintah. Itu baru kat tempat aku posting, kat bahagian2 lain tu tak tahu la macamana senarai haktiviti dorang. Belum kira pasal rotation of job every 2 or 3 years which is nasib ko lah samada ko dapat berperanan as jurutera, project manager or bahagian admin/ management di where ever state ko kena campak.

What I mean to say is, masing2 ada cabaran dalam dunia kerjaya ni!