Friday 24 April 2015

Transform The House Dengan Bajet Ciput

Aku dari dulu lagi memang suka menghias. Walaupun tidak secantik mana, at least senang la dipandang mata. When I first started jatuh minat dengan kerja-kerja menghias & also menjahit, time tu aku masih sekolah menengah so I was out of budget. I wanted to do tapi duit tak cukup. Sudahnya, demi merealisasikan impian I went for alternative as that was the only option yang ada.

Since sampai laa ni, masih gak tak cukup duit dan tak kaya2.. masihla juga I have to be a bit of innovative. Kalau orang simpan duit berkoyan untuk ubahsuai rumah, aku pula lebih senang menabur duit pada syarikat penerbangan dan hotel demi g melancong so I am always out of budget. Selalunya aku akan opt for barang yang murah & make it work dan bereksperimen dengan kegunaan yang pelbagai.

Rumah aku memang penuh dengan barang2 murah yang aku beli esp dari kedai Mr DIY antaranya yang kat bawah ni. Lawa kan lapik toilet aku, kalis air u! baru 4 hengget kot. Tu divider itam merah tu, 4 keping dalam 10 hengget je kot kat Mr DIY.. so berjaya lah aku transform rak buku jadi room divider.. & then tepek cermin Ikea yang aku beli dengan harga RM30 untuk 4 kepings.. selesai masalah aku. Tak yah dah nak kena build dinding bagai tuk separate the ruang or beli divider yang op kos la mahal.

Next one, kabinet dapur tu. Aku berjaya selesaikan masalah kabinet dapur yang tak sengam dengan tema rumah dengan hanya menggantung non-slip mat kaler itam & merah yang aku beli dengan rega RM6 selai kat Mr DIY.

Kesimpulannya, tt doesnt always have to be an expensive renovation, if you look boarder.. banyak barang yang boleh ditukar fungsinya kalau kome cukup bijak mengubah suai.

Toilet sticker
RM10/ 4 pieces divider
RM6/ non-slip mat