Thursday 21 April 2016

Sesi Pembelajaran Informal Dirumah


Anak aku dah berusia 2 tahun 10 bulan 10 hari, hari ni. Nak kata tak pandai cakap, tidak la pula sebab as of now dah almost 200 vocab dia. Cumanya semua dalam bahasa Inggeris & dia tak tahu cakap melayu. Masalahnya, bahasa pengantar di rumah dan juga rumah pengasuh adalah bahasa melayu. Semuanya dia dapat dari tv. Heran la jugak, anak orang pun tengok tv juga tapi pandai je cakap melayu tapi anak aku ni sebaliknya.

Dia pronounce almost every words yang dia tahu correctly + siap dengan slang mat salleh. Takde pelat oke. Aku ngan bapak dia ni hah yang terkial2 nak sebut oke!

Kat rumah, apart from tv. Aku bagi dia gadjet juga. So she can play with flash cards yang aku donlod. Aku tak stop semua tu sebab i saw it benefit her. I will, someday, but definetely not now. Dari tv dan flashcard la dia belajar all those words. Kalau aku ajar, kadang2 dia respond tapi kadang2 dia diam je. Tapi ada satu hari tu aku dengan dia mengira dari 1 sampai 7. Ada pula tu dia kira dari 5 sampai 10. So semua tu memang da masuk dalam kepala dia.

Since banyak sangat tv & gajet, aku g tengok kat DIY apa la yang boleh aku beli tuk hiburkan dia apart from mainan. I bought coloured ice cream stick ngan bebola benang for a cost less then RM10. Using those two, baaaaanyak yang kita boleh buat like

1. Belajar shape
    - Buat shape2 simple like square, triangle & main guessing game or suh anak bina the shape

2. Belajar mengira
   - Guna stick & ask anak to kira, or buat shape every number suh anak teka, or suh anak bina no guna stick or bebola tadi, or suh anak susun ikut bilangan no. yang kita tulis like atas kertas putih ke

3. Belajar pengasingan
   - Asing ikut color or ikut group of color yang kita dah arrange

4. Belajar ABC
   - Guna stick/ bebola buat shape ABC, suh anak teka or bina etc

5. Belajar membina
   - Suh anak train her creativity dengan melukis guna binaan stick & bebola

6. Belajar menulis
   - Avery no. & hurf yang kita  bina, ask anak bina ikut sequence macam kita tulis the number then suh ikut dengan jari

Banyak kan yang kita boleh buat!