Wednesday 2 March 2016

Where To Stay In Hongkong

Hongkong terbahagi kepada 3 parts, which is Lantau Island, Hong Kong Island dan tanah besar. Di Lantau Island terletak the airport, Disneyland, Nong Ping Village while di Hong Kong Island terletak The Peak, Ocean Park & Repulse Bay Beach.

Kalau tanya aku kome nak tinggal mana, tinggallah di area Tsim Tsa Sui, di tanah besar. Tsim Tsa Sui ni terletak bersempadan dengan Hong Kong island. Malam-malam area ni memang happening sangattt la dengan light show. This is the location yang menjadi kegemaran tourist. 2 kali ke HK, 2 kali jugak la kami memilih TTS area. TTS juga ada masjid. Ada masjid, kompom la ada halal food kan. Selain tu, TTS dekat dengan Mongkok. Apa yang ada di Mongkok? Op kos la sorga membeli belah. Dari barang antik, baju, bunga, binatang sampailah sneakers dan mainan budak.. ada pasar khas oke! Kalau nak beli souvenier, beli la di Ladies Market. Kalau nak mainan, g ke Toy Street. Memang HK ni meriah dengan market.


Apa-apa pun train di HK memang eisyen. Duduk la mana-mana pun, kejap je sampai ke destinasi yang nak di tuju. Cumnaya samada sanggup atau tak je nak bayar rega tambang train which cost dalam RM10 hengget la juga satu trip. Nampak line merah between TTS & HK Island tu? MAsa kitaorang lepak-lepak dekat TTS Promonade, duk cari mana jalan yang hubungkan dua lokasi ni since tak nampak jalan raya or laluan MRT over the harbour. Rupa-rupanya jalan raya & laluan MRT depa underground oke!