Friday 16 May 2014

London : Ronda-Ronda Naik Big Bus London

Kalau ikut senang je pun kalau nak naik bas untuk ke destinasi2 pelancongan di kota London tapi aku saja nak naik bas double decker. Bukan London bus tapi London Big Bus yang aku panggil LBB, a company yang serve laluan untuk ke tempat2 pelancongan seperi London Eye, London Dungeoun, Trafalgar Square, Oxford Street etc. For a price of 29 pound sorang + river thames cruise, makanya kitaorang pun ronda2 London naik BBL. Bus depa jenis yang double deck, yang kat atas tu open air. Saja nak naik bas sebab nak tengok pemandangan London.You can buy the ticket here : http://eng.bigbustours.com/london/top-landmarks.html

Masa naik bas tu adalah tour guide yang akan story pasal tempat2 menarik di London yang kitaorang lalu. Kalau malas nak dengar tour guide membebel, bole la ambil ear phone yang depa sediakan (free) sebab the bus juga equipped dengan alat dengar yang juga explain tentang tempat2 menarik yang bus tu lalu. Tapi ahkak opt nak dengar tour guide depa membebel sepa mamat tu hensom gila! Hihihi

The company offer 3 jenis tour yang akan stop di 52 hentian ;  Red or Blue tour, Green tour dan  Blue tour. Bezanya adalah pada laluan yang bas tu akan lalu. Kalau beli day ticket, mana2 tour pun kita boleh naik sesuka hati. Red or Blue tour cover 27 stops, Blue oour cover 15 stops dan Green tour cover 8 stops. Selain bus, the BBL also offer river cruise sepanjang River Thames. River cruise depa stop dekat 3 hentian jek, which is Westminster pier or Waterloo pier, Tower Pier dan Greenwich depending on tiket yang kome beli.

Stop la mana2 kome suka
Penumpang2 yang eksaited!
Lalu bawah Tower Bridge
Di River Thames
London Eye from River Thames
Bas rosak!
Company lain pun ada jugak buat tour
Masa nak ke bangunan The Shard, bas kitaorang rosak la pulak ngam2 dekat hentain No.15, Covent Garden stop. Tunggu dalam 10 minutes ada la bas lain yang lalu. Fuh!! nasib tak rugi tiket The Shard.

Will I use the bus again? Hmm.. maybe no sebab bukan bas ni tak best. Infact, best! tapi rasanya the bus sesuai untuk yang 1st timer jek kot or for those yang dont mind waiting for the bus. Worth jugak sebab the bus stop dekat banyak hentian. For those yang suka always on the go & tak mau tunggu or ada any restriction sebab kena naik the baje, lebih sesuai naik bas London or naik tube jek. Bas-bas di London pun banyak, efficient & cheaper cuma kena study la sket nak turun naik di hentian mana.