Friday 20 February 2015

Rapid Transit System We Have....

Apakah? Haaaa.. for those yang tak tahu, ini yeklah gambar rapid transit transportation map kat KL. Though ada yang sampai ke Perak & Negeri Sembilan nun.. this is what a transporation map we have in KL. Simple dan tak complicated tapi agak mengecewakan especially in term of time management of KTM Komuter. Apart from that, lack of signage dekat station.

I travelled not-so-around-the-world dan dah naik 4 daripada 5 sistem pengangkutan train dalam bandar yang paling complicated dan busy di dunia which is Seoul, London, Paris, Tokyo dan New York. Rasa macam... alahaiiii Malaysia. Tak perlu tambah banyak2 station, cukuplah sekadar improve on time management dan tambah-tambahla sikit signage tu.

Meh aku story sket pasal world urban transportation yang pernah aku naik. The best is Seoul Subway with 18 lines dan 509 stations. Currently expanding at the moment, yang ni baru underground jek.. tak masuk lagi LRT oke. Next is Tokyo with 13 lines dan 290 station, tak masuk train line yang juga serving witihin Tokyo. And then we have London subway dengan 11 line dan 270 station while Paris ada 16 lines dan 303 station.

Persamaan antara ke empat2 negera is, most of the time their train are on-time! Tak yah risau terlepas train, there will be another on-time train. Lagi satu signage, memang konfem tak akan sesat be it ko dekat dalam station or di track. Maybe kat London ada kureng sikit. Kalau kat Mesia ni, kat track LRT station nun.. ko tak tahu pun what was the previous or next station. Sign yang ada cuma station yang ko berada sekarang.