Wednesday 16 June 2021

Pengalaman Beli Laptop Online

Aku actually tengah sakit hati ni.. happy tapi sakit hati at the same time. Hari tu aku mencari laptop dengan spesifikasi —> foldable & ada pen. I happened to jumpa this one model from Lenovo, Ideapad Flex 5 yang menepati kehendak dan op kos budget juga. So aku pun place order through Shopee. Aku sebelum tu ada mesej seller tapi seller tak balas. Husnuzon saja, sibuk kot seller tu. Ye lah, authorized Lenovo seller katanya. Pula tu kedai komputer yang quite famous juga. Dua seller aku mesej, both xreply pm aku. Aku think positif, place je order. After few days menunggu, nampak macam seller masih belum sahkan order sebab kalau dah sahkan kita dah tak boleh cancel order tu unless dapat consent seller. A day before last day kena pos barang, aku mesej tanya seller boleh ke fullfill order aku. Xde respond. Haremmm! 

Aku cancel order sebab terjumpa pula this one kedai dalam Shopee juga. Aku pm, ada balas. Stok ada. Kedai fizikal ada & less thn 10km dari rumah. Cantekk!! Tapi seller ni skema sangat. Aku tanya boleh tak self collect. Katanya xboleh. Aku suggest, boleh x kalau aku self collect & seller proceed je hantar courier dummy barang aku tu.. ye lah.. kot2 dia kena audit Shoppee ke apa ke. Tak boleh juga kata seller tu. Bukan ada implikasi kos pun. Aku sungguh harap seller tu cerdik la sket. Bukan apa, dekat je kot. Kalau courier kompom 2 3 hari baru sampai. As aku jangka la, dari collection point di J&T Taman Connought ke J&T Taman Midah 2 hari dah. Ate sampai Salak Selatan nak kena tunggu 2 hari lagi la kot. Itu pun kalau nasib baik. Taman Connought ke Taman Midah tu jalan kaki pun sampai la takat 4km. Pastu nak ke area rumah aku dlm 4km lagi. Maka menunggu la aku dengan penuh sakit hati pada kedai flagship Lenovo dalam Shopee yang tak layan PM aku, pada seller yang  fullfill order aku tapi kurang cerdik dan op kos.. pada J&T. Sabo! Sabo! Sambil2 tu aku berdoa moga2 laptop tu selamat dan tak kena campak2 😭