Sunday 26 June 2016

Osaka Planning

Starting today, I'll be planning my trip to Osaka. Oke, yang paling penting now apakah tools2 yang perlu digunakan dalam merancang itinerary gue?

1) Hotel
 Bagi aku, no hotel no talk sebab hotel adalah faktor penentu dalam merancang logistik. Since aku dah kompom hotel yang aku nak duduk, done!

2) Subway Map
Official website http://www.kotsu.city.osaka.lg.jp/foreign/english tapi pada aku website ni tak membantu langsung sebab xde show berapa tambang dan masa yang kome perlukan tuk travel from station to station. So, aku guna website http://www.howto-osaka.com/en/railway/kix/fromkix/ticket.html dan download apps android Metro Osaka Subway. Done!

Kalau nak keluar dari Osaka, for say ke Kyoto bagai.. kena tengok train map pulak.

3)  Mana nak pergi?

Paling basic, google jek 'Osaka Tourism'. En Google akan bagitau senarai Oska/ Point Of Interset siap gambar lagi. So, pilihla mana tempat nak pergi & mana yang nak skip based on your own preferences. Or boleh ke http://www.osaka-info.jp/en/discover/learn/beginners.html, Osaka Info.

4) Done!
Buka excel, buat column2 yang show date, lokasi dari mana ke mana, time yang dibudget, fare dalam yen dan RM. Sap sap sui!