Wednesday 14 December 2016

Windows 10

Aku bukanlah menulis dari point of view seorang tech expert.. since teknologi berkembang dengan pantas sampai ada kala tak terkejar, terasa cam nak share sket experience menggunakan Windows 10. As lay man, aku rasa semua sama je kot dengan windows 7 8 9.. dan yang aku kompom memang sama yekla kehilangan Window Picture Manager.

WPM ni bukanlah software yang hebat sangat sampai boleh edit gambar kau jadi erra fajira ke J-lo ka.. tapi aku memang pengguna tegar. Kalau tak silap since Windows 7 kot dah takde software ni. Aku suka sebab mudah nak guna untuk edit, copy dan compress untuk tujuan penyediaan dokumen or presentation. So kalau paka software lain, kerja mengedit akan jadi 2 kali or3 kali slw compareto guna WPM. So aku pun try la tanya la si gugel acam nak install. Banyak yang buang masa aku, bagi review tapi hampas tak bagi cara or link download. Sehinggalah aku jumpa this link http://www.askvg.com/how-to-install-and-get-microsoft-office-picture-manager-back-in-office-2013/ yang baik ati mengajar macamana nak install WPM.

Option yang diberi is
1. Guna Microsoft installation CD yang aku tadak
2. Guna Microsoft Share Point Designer.. link provided

So, aku guna option 2. Mula2 cek dulu komputer aku 32 or 64 bit. Next aku install MSPD. Aku amik version 2010 64 bit walaupun ada version 2013. Masa nak install, pilih customize. P dekat Installation option, select pangkah semua except MSPD then click install then selesai!

Thanks le kepada yang baik ati mengajar tu.

Pastu, ada sau lagi yang berbeza yektu function printscreen. Biasa guna Ctrl+PrtSc untuk execute tapi gugel cakap Windows 10 guna Fn+PrtSc which aku uji memang betul la baai di kata. Aku suka guna funcion ni dengan Paint untuk jadikan gambar or edit untuk presentation.

So, oke. Thats all~!