Friday 12 May 2017

The Story About Dotonbori

 


Dotonbori/ Dotombori tu apa? Dotombori tu is satu area dalam Osaka, Japan. Ini kata si Wiki pasal Dotombori
"Dōtonbori or Dōtombori (道頓堀, pronounced [doːtomboɾʲi]) is one of the principal tourist destinations in Osaka, Japan, running along the Dōtonbori canal from Dōtonboribashi Bridge to Nipponbashi Bridge in the Namba district of the city's Chuo ward. Historically a theater district, it is now a popular nightlife and entertainment area characterized by its eccentric atmosphere and large illuminated signboards"

What is so famous about this area? Kalau ke Osaka, aku cadangkan kome duk la area ni. Happening wa sakap lu! If you are looking for food, shopping dan entertainment, this is the right area to stay. Apa yang paling aku suka pasal. Dotonmbori is area dia lively dan colourful at night dengan lampu neon. Dan yang paling menonjol sekali pada aku, not the food! Walaupun food adalah tarikan utama tapi aku tertarik dengan display restoran dorang dekat sini. Dari makanan laut, sampai ke lembu pun dorang gantung oke! Tak caya?


Crab kat atas tu bukan sebarang crab, tangan dan mata dia ble gerak oke! Dan saiznya lebih kurang 6 meter +-.

Sepanjang berada disini, memang la Dotombori ni tak pernah sunyi. Meriah dengan food fiesta, to be specific.. street food. Kau peminat takoyaki? Memang sini la tempat kau. Osaka ni lah tempat lahirnya takoyaki tapi bersabarlah dengan harganya. Kalau di Malaysia boleh dapat 3 biji takoyaki dengan harga RM5++, bersedialah dengan harga tako yang mencecah RM4 sebiji disini bergantung kepada tukaran matawang semasa! Berbaloi bayar mahal sebab sedap? Personally aku rasa Malaysia punya lagi sedap! Suit to lidah aku yang bercitarasakan makanan Malaysia perhaps. Tapi trust me, Malaysia punya lebih sedap.. itu pun kalau ko beli from the right shop la.

Kena ingat juga, tang halal tu aku tak jamin. Macam kitaorang, memang tak berani la minta sos dia. Masa mula2 sampai tu aku tersilap. Aku google kat tenet halal tako dia tunjuk satu kedai ni, Creo-ru. Aku pun take for granted sebab eksaited maa, sampai2 Dotonbori terusss oder.? Habis dah kitaorang lahap semuanya 10 bijik, tiba2 tertoleh dia ada menu babi. Babi siut! Walaupun menu babi jual kat dalam dan tako dorang jual dekat spesel kiosk dekat luar.. how confident are you yang masa penyediaan bahan tu dorang tak guna pekakas yang sama. Since dari tu aku hati2.. mana yang tertelan tu dah jadi tahi so tak boleh dah nak buat apa. 

Ok. Back to Dotonbori. Apa lagi boleh buat di sini selain makan? Shopping la semestinya! Kat sini macam2 ada.. japananse shop, western type shop macam H&M, Forever 21.. semua ada. Ko pusing je Dotombori tu, singgah p Shinshaibashi Suji.. kompom ko pitam keletihan. Apa yang penting janganlah kau lupa bawa duit yang banyak. Kalau kau tanya aku apa kedai pevret aku visit dekat sini.. aku akan cakap Edon dan Donki. Kat Edon boleh beli Gundam.. RM32 ble dapat dah oke, depends on model while di Donki pula cuci2 mata tengok barang2 dekat Jepun ni. Apart from that,
kalau kau nak tengok japanese theather, kabuki pun boleh.. singgahla ke National Bunraku Theathre or  Shochikuza.
Kalau kau nak tahu detail apa yang kau boleh buat di sini.. aku suggest kau google he Dotonbori tourism. Salah satu yang aku jumpa is this.

The thing pasal melancong ke Osaka is, susah nak dapat buku travel guide dia di kedai-kedai buku Malaysia ni. If buku pasal Tokyo, Kyoto tourism guide mudah didapati tapi Osaka punya aku rasa the only source refer internet je sebab memang boleh kata hampir tiada. Kalau ada pun, sikit je covered dalam the whole book about Japan. Hari tu pun aku dapat dari Japanses section, Kinokunya oke! 

Kesimpulannya.. kalau p Osaka kau tak p Dotonbori.. jangan la kau balik Malaysia cakap kau dah sampai Osaka!