Saturday 6 May 2017

Hannah & Auntie

Hari ni sesi membawa auntie si Hannah jalan2 sebelum dia balik kampung. Dalam adik beradik aku yang semuanya pompuan seramai lima orang, semua amik course engineering. Adik aku yang sorang ni je la yang meneruskan legasi bapak aku sebagai bakal guru. Kalau ikut adik aku ni pun amik diploma elektrik, tapi masa degree amik pendidikan vokasional letrik kat Kuittho. Sangat rugi sebab dorang tak ble nak jadi engineer due to course dorang dah restrict as education. Dah la tu, keje pun open market.

Kalau masa aku belajar kat situn dulu, those yang nak jadi cikgu or lecturer study engineering then masa master baru amik perguruan. Those yang amik KPM memang fully kena taja la, dah la memang kompom dah ada kerja lepas grad tapi aku ni selalu songsang.. hahaha. Boleh2 aku tak tergoda dengan offer KPM. Ko bayang kan elaun kena tanggung, koje ada lepas ko grad, ko ble jadi lecturer or engineer ikut mana kau suka, kalau ko tanak jadi lecturer ko ble convert je duit yang KPM bagi tu jadi pinjaman. Boleh2 aku terpesona dengan PTPTN.. padan la muka aku, sampai sekarang bayar hutang. Ahaks!

Tapi tak pe, bukan rejeki aku la tu nak dapat free. Yang penting sekarang kalau dah hutang pandai2 la bayar ye!