Sunday 7 May 2017

Glico Man The Sign Of Osaka



Jikalau ke Osaka, Ke Dotombori terutamanya.. kalau tak snap sekeping gambar dengan si Glico man ni kiranya macam tak complete la trip Osaka korang.

Tapi apa dan siapa sebenarnya Glico man ni? Actually sign ni adalah papan iklan neon yang dipasang dekat Dotombori pada 1935. Lebih sepsifik, lokasinya di 2 Chome-4 Dōtonbori, Chūō-ku, Ōsaka-shi, Ōsaka-fu 542-0071, Japan dan berhampiran dengan Ebisubashi bridge yang menyeberangi Dotombori River.


Apa yang diiklankan? Pernah dengar or makan cekelat Pocky? Itu adalah salah satu produk company ni, Ezaki Glico Co Ltd yang juga beribu pejabat di Osaka. 

 Since kitaorang duduk area Dotombori selama 4 malam, memang tiap malam la singgah melepak sekitar sini. Kalau malam signage ni akan bertukar2 color. Masa aku snap dapat tangkap yang biru dan unggu je.. tak sure ada color lain lagi tak. Ok. Apa yang gempak or kecah sangat pasal si Glico man ni? Sign je pun kan? Ya. Whatever! You nak u pegi la tengok.. tanak sudah. Simple :)

 Back to si Glico man, masa ke Tsutenkaku hari tu pun ada juga mamat ni. Sibuk je dia.. kat mana ada kitaorang kat situ la ada dia. Dah la pose sama je, asyik berlari tapi tak sampai2.. hahaha. Sorry Glico man!