Monday 10 December 2018

Masuk Wad Day 1


Tibalah hari yang dinanti, hari masuk wad! As per scheduled, hari ni aku kena masuk wad untuk buat sleep study dan test before proceed dengan pembedahan 2-in-1 aku which is laparoscopic fundoplication untui hiatus hernia dan laparoscopic sleeve gastrevtomy untuk obesiti.. yesss.. obesiti oke! Hahahaha. Aku yang masui wad, si kecik tu yang happy makan makanan hospital. Sedap agaknya pada dia.. ahaha

Macamana boleh detected ada hernia tu? Asalnya aku batuk tak henti selama sebulan. Masa tu takut la kalau kalau kena tibi so I went for check up dekat KK Tanglin. Lepas dah disahkan clear takde tibi, tapi still jugak so batuk I was advised to refer to ENT. After a year dengan ENT dan condition aku masih sama which is swollen tonsil on and off walaupun da pakai spray hidung, I was discharged sebab doktor ENT kata maybe the cause is not dari saluran atas which is hidung instead dari bawah, salur pemakanan. It could be acid reflux so kena refer pula ke Klinik Surgery. Aku bagitau doktor aku memang gastrik so I was suggested to undergo endoscopy examination, yektu masuk camera through mulut tuk tengok condition perut aku. Dari situ la nampak ada hiatal hernia. Doktor kata kena buat pembedahan so aku ikut je la. Since aku gemuk dan obes, doktor dari Klinik Obesiti  suggest pula aku buat skali tuk perut so itu lah alkisahnya.

How to qualify untuk buat sleeve gastractomy ni? Untuk qualify bukan la suka-suka je untuk yang nak kurus. There were parameters yang kena ambik kira such as BMI dan lifestyle ko. Kalau BMI exceed 30, ada sakit due to kegemukan ko yang melampau tapi body ko still ok & boleh go through operation dan ko dah exercise plus diet tapi still tak turun berat, than ko layak la.