Sunday 14 September 2014

London : The Story Of London Eye

Hari ni saja la nak review pasal London Eye. Nama benda alah ni Londo Eye pun dia, Millenium Wheel pun dia, The EDF Energy London pun dia jugak. Apsal banyak sangat nama, aku pun tak paham. Masa kitaorang pegi ari tu nama dia The EDF London Eye tapi yang terkini depa panggil London Eye jek.

Dengan ketinggian 135 m & diameter 120m, masa mula dibina 1999 kononnya this is the tallest ferris wheel ever erected until Star Of Nanchang, China surpassed the height pada tahun 2006. Walaupun now ferris wheel yang tertinggi adalah High Roller di Las Vegas tapi up to now London Eye adalah masih pemegang rekod di seluruh Eropah. Ada 32 spacious capsul berbentuk ovoidal dengan berat 10 tonnes dan boleh memuatkan 25 orang dalam 1 masa. 32 kapsul ni merujuk kepada borough atau district yang ada di London katanya.

London Eye ni terletak di South Bank of the River Thames, London, Borough of Lambeth, UK antara Westminster Bridge & Hungerford Bridge. Tak jauh dari Big Ben. Kalau nak ke sini boleh la naik tube, turun dekat Waterloo Station. Kalau rajin nak jalan, dari Westminster Station dan lambeth North Station pun boleh akses kemari. Selain kedai jual souvenier, The London Dungeon & London Sealife Aquarium juga terletak dikawasan yang sama whilst kalau nak ke Big Ben @Parliament house, cross jek la sungai through Westminster Bridge.

Masa kitaorg g tu, ahkak dah siap2 beli tiket online di website http://www.londoneye.com/ dengan harga £45.92 untuk dua orang. Kiranya kalau conveert ke RM dalam RM250 la untuk dua orang. Nasib la kat London, kalau kat Mesia rega ini haremmm memang tak naik la ahkak. Ada banyak jenis tiket yang depa jual. Ada combination dengan cruise dan ada pula combine dengan attraction such as Madamme Tussauds dan London Dungeon etc. Pilih le ikut mana kome suka.

Berbaloi? Ok laaaa. Dapat le nengok London dari atas walaupun pemandangan London itself idak la lawa mana pun kalau dibanding dengan Paris, Tokyo or Seoul. Since ferris wheel ni one and only di tengah2 kota London, ok la! Once in a life time experience.

Hungerford Bridge/ Golden Jubilee Bridge, jambatan pejalan kaki
Si Big Ben