Tuesday 25 October 2016

Rumah Sempit, Help!!


Rumah aku memang kecik. Memandangkan aku jenis yang suka beli barang dan memenuhkan umah jadi kenalah pandai nak store. So, ini adalah antara cara penyimpanan dan penjimatan ruang yang aku buat ;

1. Hiding in plain sight

Part hiding ini plain sight memang kemahiran aku. Yang penting kena pandai blend supaya nampak macam it really belong there. See head board katil baby si Hannah tu. Somewhere dekat situ juga aku store kerusi boleh lipat dan macam2 barang lag. Kalau kome ble nampak memang la kome terer.


2. Guna perabot boleh lipat

Antara perbaot boleh lipat yang aku suka is meja. Op kos la kedai pilihan untuk membeli meja syle gini yeklah Ikea. Ada jenis yang hang dekat wall, which is my favorite dan ada juga yang foldable & also portable at the same time. Aku memang cukup tak gemar meja kopi, semak! Kalau rumah besar, ok la tapi kalau rumah sempit tu.. tak payah la. So dengan hang meja kopi2 aku ke dinding membuatkan ruang tamu clear dan luas.


3. Guna ledge

Penggunaan ledge juga antara yang aku suka. Walaupun purpose asalnya untuk letak frame gambar tapi aku letak macam2, dari buku ke mainan ke alat solek dan macam-macamla. This one sangat sesuai untuk menyimpan barang-barang yang kecil dan tak berat. Setiap satu ledge boleh tampung maksimum 5kg je.

Aku pasang benda alah ni merata2, dekat belakang pintu.. belakang langsir.. pueh ati la!


4. Guna shoe box sebagai storage

Antara yang paling aku suka jugak yekla shoe box Ikea ni.  Macam2 boleh buat dan simpan. Aku jadikan headboard, tempat simpan buku, mainan, pakaian etc selain untuk simpan kasut. Aku ada 15 bijik box tu saja oke.

For those yang sukakan something yang simple & smart, boleh install this box dekat wall as hiasan & storage at the same time.  3 kotak yang hidden dekat bawah dengan 2 kotak on top aku store buku dan mainan Hannah, yang in the middle tu telekung & sejadah.


5. Maximize kegunaan ruang

Aku memang suka rumah kosong tapi op kos la tak boleh jadi kenyataan kan. Previously aku guna tv kabinet yang rendah. Lepas isi decoder Astro dengan Dvd Player, sikit je lagi ruang yang tinggal untuk storage. Pulak tu ruang storage kecik dan ditambah lagi pintunya kaca, kalau barang kat dalam bersepah nampak la huduh dari luar.

So semalam aku nekad ke Ikea, aku beli 2 kabinet itam tu for the price of RM299 sebijik. Ada 2 para, aku install satu je setiap satu supaya ruang dalam kabinet tu luas. Kat bawah tu aku store buku setimbun dan sebla lagi plush toys Hannah setimbun. Be it tersusun or bersepah ke, at least kat luar nampak kemas... ye dok?!


6. Modify fungsi perabot

Cantik tak kabinet cermin  bawah tu? Mana2 pun kedai kome pegi you won't find one sebab ini hakak yang modified sendiri. Asalnya rak kasut yang aku beli dengan rega RM199, now dah jadi storage mainan si Hannah & buku-buku bersaiz kecik.

Penggunaan cermin juga membuatkan ruang nampak luas. Aku suka cermin tampal Ikea, 4 pieces for RM29.90. Gam dia memang kuat gila. Aku pasang merata-rata dari bilik air sampai le ke kabinet.


Selain kabinet cermin tu, aku beli 2 tv cabinet ikea ni dengan rega RM39.90. Double kan 2... tadaaa.. you got a nice divider. Aku letak in between head board katil si Hannah macam dekat atas tu. Prevously aku devide ruang guna table bar. Malangnya table bar tu besar sangat & tak de peminat sebab we all malas nak duduk tinggi-tinggi. Kat shelf tu macam-macam boleh store.


7. Guna perabut many function in one

Ok, untuk yang ni aku beli console table berlaci yang saiznya tak kecik sangat or tak besar sangat. Fungsinya aku guna as meja makan, meja solek, meja study dan home office. Aku beli kat Tesco Cheras dengan rega RM139 je.. puas ati!