Thursday 11 June 2020

1st DIY Shell-Out

Tadi tetiba teringin sangat nak makan shellout. Tengok kat grab kol 11 baru buka. Lepas tu harga dia sendiri mau ingat la range dari RM200 ke atas. In term of harga tu oke acceptable la kot cuma masalahnya antara yang ko bayar tu tuk benda yang bukan aku makan sangat pun contohnya jagung ke, pahat ke.. kepah ke... brokoli ke. Semalam pula kebetulan ada oder bekalan seafood dalam peti.. bila fikir-fikir balik try masak sendiri la lagi senang kot. Makanya aku goreng celup tepung semua sotong, udang, ketam dan cendawan tiram since itu je pun yang aku akan makan kalau g makan shellout.. boleh je rebus tapi kitaorang lebih suka yang goreng-goreng. Untuk sayur aku add on salad, cendawan butang dengan potongan tomato je.. jadiklah kan.

Untuk kuah, ini yang paling penting sekali sebab kalau kuah ko out, maka the whole set tu fail rasanya. Since ini 1st time masak makanya ikut la citarasa sendiri. Aku cincang bawang putih dan goreng dengan daun kari dan sikit rempah kari tuk bagi wangi.. lepas tu tuang cili kering, tomato, kunyit idup (aku jadi hantu kunyit idup sekarang.. semua mesti ada kunyit hidup) dan bawang-bawangan yang dah diblender. Adjust masam masin manis.. selesai! Maka inilah hasil dia tuk 1st timer... aku tabur hidang atas alum foil..

                                 

Lepas dah siap masak, aku send gambar kat laki aku as umpan suh dia balik lunch. Dia kata laaagi sedap dari makan kat shellout 👻🤪🤪🤪 Kan hakak dah kata.. bab masak ni hakak memang berbakat cuma malas je.. ahahahahaha