Sunday 25 June 2023

Meriah Musim Durian


Memandangkan sekarang ni musim durian, wajiblah aku pun join rakyat Malaysia memeriahkan musim membeli belah durian kan walaupun kat area rumah aku ni boleh kata hari-hari ada je durian. Dah boleh bukak cafe durian gamaknya sebab memang sentiasa ramai je orang mendurian dekat gerai tu. Tapi untuk aku yang beranak lasak ni memang tak la makan dekat gerai yang letaknya pun tepi jalan. Buat hal pula karang anak aku belari mengejar kereta dekat jalan raya. Aku order grab food je la. Biasanya aku lebih memilih Musang King. Pada aku da alang-alang berbelanja untuk durian yang mahal, bagus ambik Musang King terusss. Rasanya konfem sedap dan isi pun tebal. Paling murah boleh dapat dekat Grab RM136 untuk 1 kilo. Hari ni aku ubah angin pula, aku order durian D24, XO dengan Udang Merah. 

Aku bukanlah peminat tegar durian, kecuali durian merah yang ada dekat Sabah. Aku beli 400g setiap satu. D24 dan XO sama harga RM42.70 manakala UM pula mahal sikit RM44.80. Dari segi kemanisan dan ketebalan isi lebih kurang je semua tapi pada aku D24 paling sedap antara 3 tu. UM lemak2, XO pelik sikit texture isi dan D24 lebih lemak manis ala amboi amboi.