Tuesday 4 November 2014

Tokyo : The Untold Story Of Preparing The Itinerary

Tips ni valid for those yang bercadang nak guna train be it Toei, JR, Metro etc untuk akses tempat2 yang hendak dilawati with limitation those area adalah within 23 special wards of tokyo.  23 special wards ni termasuk la Shinjuku, Shibuya,  Chuo, Chiyoda, Bunkyo etc. These are the area yang orang akan visit kalau ke Tokyo sebab Tokyo as total adalah sangat besar.Yang paling tengah tu le pusat di, which is Chuo. If u ask me, area yang aku dah cover termasuklah Bunkyu, Taito, Sumida, Chuo, Chiyoda, Minato, Shibuya dan Shinjuku. Yang lain tu tak pernah jejak sebab jauh & subway Toei & Tokyo-Metro tak sampai situn.

23 Tokyo Special Wards
So, back to tips.. Tips dia senang ja..  
         
1.  Decide area n hotel mana nak duduk. Ini penting! Kalau tahu mana hotel nak duduk baru boleh start plan itierary. Dulu kitaorang pernah duduk kat Horridome Villa, Villa Fountain Hakozaki dan Khaosan World Asakusa. Antara perkara yang paling penting before decide duk mana yekla the hotel mesti dekat dengan train station so idaklah kena menapak jauh. So..

2. Be ready dengan Tokyo Transportation Map. Inilah masanya koneksi internet diperlukan. Map yang dimaksudkan consist of 2 subway line, Tokyo-Metro dan Toei line. Subway depa ada 13 line. Pastu ada overground line cam JR Yamanote line..Selain tu ada juga private line cam Keikyu. This line ble naik kalau nak ke airport Haneda or Narita. Or Yurikamome line.. yang ni kalau nak ke area Odaiba @Minato Wards. Ada lagi kot yang lain. Pandai-pandaila tanya mr goole.

Kalau nak pilih hotel, pilih hotel yang dekat dengan line yang easy untuk akses ke area2 yang ingin dilawati. Contohnya Asakusa line.. Asakusa line ni boleh bawak sampai ke Tokyo Sky Tree. Kitaorang paling banyak guna Oedo Line sebab Oedo Line ble bawak sampai ke Shinjuk Garden (Sendagaya Gate),  Ginko-Avenue, Tokyo Metropolitan Building Observation, Shinjuku, Tokyo-Dome, Korakoen Garden, Ueno, Kiyosumi Shirakawa Garden, Tokyo Tower, Roppongi. Yang ni sesuai for those yang malas nak tukar-tukar train. Ala, kalau tukar train bukanlah susah sangat pon! Kalau pakai subway pas, 40 kali tukar sehari pun takpe. Tiga hari baru 1500 yen..

Subway map + JR line in central Tokyo
3. Decide area mana nak lawat. Tanya la mr google or baca buku. Konpom ada suggestion bergantung pada what you are looking for. Banyak theme yang boleh kita pilih kalau ke Tokyo such as garden theme. Dalam Tokyo sahaja ada lebih dari 10 garden oke! Or maybe architecture, atau pameran, atau muzium, atau nightlife or tall building with observatory or entertaintment park.. You name it!
 
4. Internet connection tuk buka website Jorudan. Guna website ni untuk plan your journey from station A to B. Website tu akan tunjuk few options on train apa nak naik, how long will it takes to commute dan berapa ongkosnya. Sound easy kan!

www.jorudan.co.jp/english
5. Internet connection juga untuk access Google map! Use this map untuk tentukan jarak dan exit mana nak pilih untuk keluar ke tempat yang hendak di lawat. Subway station dorang ada banyak exit dan jauh2. Salah pilih exit, samada kena menapak jauh gilak or x de rezeki la nak jumpa tempat dituju. Use this map dalam mode street view untuk pre-visit area2 yang akan dilawat. Use this as a kind of simulation for your trip so that you'll be more familiar. Street view banyak membantu dalam pre-planned the journey esp kalau tempat dituju tu jauh dari train or subway station. Idak la nanti melilau nak ke kiri or kanan.
So. Kalau semua dah ready then you can start to plan! 

Chopp! Itinerary aku untuk 13 sampai 16hb nanti xsiap lagi ni.. kuang kuang kuang!