Monday 3 November 2014

Japan : Overview


Untuk pengetahuan diri sendiri oke!

Japan ni terbahagi kepada 47 perfectures. Perfectures ni macam Tokyo, Osaka, Kyoto yang mana agak familiar pada pendengaran kita. Apart from that, setiap perfecture ni terletak dalam region. Kata si wiki,'The regions of Japan are not official administrative units, but have been traditionally used as the regional division of Japan in a number of contexts'. Berdasarkan si wiki, region ni cuma cara yang biasa deme2 ni guna tuk bahagi2kan perfecture into small unit tetapi mempunya kelompok besar.

Kalau diteliti map japan ni, actually japan ni terbahagi kepada 4 pulau. Which is yang atas deme panggil pulau Hokkaido. Yang ini paling ke atas dan ada 1 perfecture jek yektu Hokaido sendiri. Bandar paling besau disini yekla Sapporo.

Turun ke bawah pula yekla pulau terbesar di japan which is Honshu. Terdapat 5 region dalam pulau ni which is Tohoku, Kanto, Chubu, Kansai dan Chugoku. Paling femes disini opkos la di region Kanto dimana terletaknya ibu negara Japan, Tokyo. Tokyo merupakan bandar terbesar di Japan dan juga di dunia. Terletak berhampiran juga bandar ke dua terbesar di Japan yektu Yokohama di Kanagawa Perfecture. Apart from that, loji nuklear yang melotup dekat Fukushima tun pun dekat sinin juga. Cumanya jauh le dari Tokyo. Dipulau ni la juga terletaknya Osaka, Kyoto, Nara etc. Osaka is the third largest city in Japan ye. Perjalanan dari atas ke bawah pulau ni jek mengambil masa dalam 9 jam lebih perjalanan naik Shinkasen oke. Naik flight pula dalam 3 jam lebih. Lebih jauh la jarak dari KL ke KK.

Next is Shikoku, pulau paling kocik home to Shikoku Region dan 4 perfectures. Whilst last sekali, pulau Kyushu. Home to Kyushu & Okinawa region. As sum, geografi Japan ni paling atas is Hokaido, then Honshu, then Shikoku.. last skalik is Kyushu.