Friday 17 December 2021

Hello Kelantan!

As early as 3.15 aku bangun masak bubur adik. Barang lain tinggal boleh lagi tapi kalau makanan adik yang tertinggal memang cari nahas sangat la... hahahaha. Begitula nasib mak yang ada anak suka makan. Dalam jam 5 kami bertolak ke airport. Kami bawa kereta sendiri sebab semalam je, lebih murah dari naik Grab. Dalam jam 6 lebih sampai, terus ke check-in kiosk untuk print boarding pass. Kami memang sengaja pilih penerbangan awal pagi supaya tak ramai orang. Alhamdulillah memang tak crowded dan tak perlu beratur bagai. Proses boarding pun smooth. Since kami duduk seat depan skali kami masuk paling last skali. Senang tak yah kalut berebut & bersesak dengan orang. Kalau dulu masa ke Langkawi time covid, nak keluar flight kena keluar ikut row tapi skarang dah xde da semua tu. Lantak ko la nak keluar bersesak-sesak pun macam masa xde covid. Sampai airport Pengkalan Chepa, kereta pun dah ada.. terus la kami menuju ke pantai Nami katanya.. actually nama sebenar pantai tu pantai senok, di Bachok. Tak jauh pun dari airport.. dalam 15km je. Sebelum ke pantai, singgah tapau McD dulu di Pengkalan Chepa.. rasanya xde makan-makan kat pantai tu. Meme comey sungguh dorang tanam pokok-pokok dekat situ, lulus la kalau nak kata macam di Nami kat Korea nun. Masa kami sampai tu hujan dan ada kami dan sebuah kereta je. Dari pokok ke pantai tu x la jauh, boleh nampak sayup-sayup je keadaan pantai. Kami park bawah pokok tu. Since angin kuat, seram pula nak merentas pokok-pokok comey tu. Tapi nampak la keadaan ombak yang kuat. Time tangkap gambar tetiba polis lalu. Ingatkan ada apa, rupanya dorang g 'halau' orang yang g pantai tu. Maybe takut la kot orang tu buang tebiat g berenang time-time tengkujuh ni.

Dari pantai kami ke KB. Boleh kata semua kedai tutup. Heaven sangat la orang xde.. lagi pula kami pun memang tak plan nak shopping bagai. Aku target cuma nak tangkap gambar di Street Art dan Pasar Siti Khadijah.. then pegi jenguk jap apakah itu Wakaf Che Yeh. Alhamdulillah semua kami dapat singgah. 1st kami ke Stree Art tangkap gambar dengan mural yang ada di situ. Memang aman gila sebab orang takde.

Next ingat nak singgah ke Pasar Siti Khadijah pula tapi jem gila so kami route ke Pantai Cahaya Bulan, tengok kot-kot ada tempat yang sesuai untuk kami lunch. Tau la bila bawak baby jalan time covid ni, banyak KPI tuk makan di kedai perlu dicapai sebelum singgah.. ahakss. Thank god kami tak salah pilih. Kedai makan kat tepi pantai designnya  macam wakaf or sulap gitue.. jarak memang jauh dengan meja lain dan orang pun tak ramai jadi ngam la dengan KPI kami. Kami order ikan, sotong & udang celup tepung dengan nasi dan sup ayam. Celup tepungnya tak sedap sebab tawar.. ahaksss.. Lepas makan kami decide untuk ke pasar semula. Akhirnya, lepas juga masuk ke pasar SK untuk tangkap gambar. Bersih ke? Tak de la.. biasa la macam pasar lain jugak.. ahaksss! Dari pasar, kami decide terus ke jambatan Guillemard di Tanah Merah. Since dah lalu pula dekat-dekat Wakaf Che Yeh kami masuk la tuk round kejap.

Dalam jam 5.15 kami sampai jambatan. Apa yang best? Tahla.. hahahaha. Aku ingat tempat pelancongan, rupanya no trespassing.. hahaha. Tapi ramai juga orang 'ceroboh' tempat tu tuk tangkap gambar. Kalau tengok orang bergambar dekat situ dalam internet memang lawa sungguh. Tapi nak ke sana kena merentas semak sket.. since hari pun hujan aku tangkap gambar dari kereta je la. Dah puas tangkap gambar, barulah kami menuju ke homestay di Pulai Chondong, Machang.