Wednesday 5 July 2017

Strok?

Kenapakah? Ini malam merasa la aku duduk wad!!

Pagi tadi masa di ofis, member aku masuk bilik aku nak borak. Tetiba aku rasa macam bawah mulut aku in between dagu tu tak boleh angkat.. cam mati area tu. Kawan aku kata jangan biar, tepuk2 kat area tu bagi saraf tu rangsangan. Aku a bit panic juga la masa tu.. nak bells palsy ke aku ni, ke strok ke.. so aku bawa keluar jejalan dekat area luar ofis. Dekat 30 minit jugak la rasa macam tu until gradually area tu ok & bibir aku pula yang kebas. Masa tu juga aku rasa macam tangan dan kaki kiri aku berat sangat.

Aku tak sedap hati so aku call si Chemba nak minta bawa g klinik. Dekat kol 1 dia sampai, kitaorang balik rumah dulu sementara nak tunggu klinik Premier HUKM buka kol 2. Aku mandi, salin baju.. cek darah 144/ 86. Tinggi betul tu sebab biasa bacaan aku bawah 120/ 70 je. Kol 2 terus ke klinik HUKM. Masa juma doktor, dia test power tangan & refleks semua ok. Gula dan kolestrol pun bukan lah tahap sampai nak kena makan ubat & aku plak baru 36 years old so takkan la sampai strok kot. So dia assign ke HUKM emergency tuk CT Scan. Kitaorang g amik Hannah & terus ke HUKM. Dari pukul 5 petang, pukul 6 lebih baru dapat jumpa doktor dan dekat kol 1 pagi baru settle urusan aku! Si Hannah dah sampai tertidur dah.. aduhaii!!

Mula2 kena jumpa doktor.. pastu kena g CT Scan. Pastu doktor tak jumpa apa2 wierd dekat CT, dia refer aku pada pakar. Cumanya doktor tu cakap tak tahu pakar akan datang pukul berapa sebab pakar tu sorang je yang ada untuk semua kes, tapi dia nak jumpa aku. Dari pukul 7 tunggu, pukul 11 lebih baru dapat jumpa. Bla bla bla.. last2 doktor decide aku kena masuk wad untuk monitor. Suspected  transient ischemic attack (TIA), mini strok.

Nasib baik masa tu mak mentua aku datang jenguk aku jap dekat emergency, so boleh la si Chemba hantar dia balik rumah lepak dengan dorang while dia patah balik hospital untuk bawa barang2 aku. Nasib baik la HUKM tu dekat je dengan rumah aku, kalau tidak macamana la si Chemba nak berulang bagai.

Masa dekat kecemasan tu, mulut aku dah ok. Cuma tangan yang masih rasa berat sangat. Macam ada batu je. Power ok, tapi everytime masa nak mulakan movement  tu yang rasa berat sangat. Apa2 pun aku tidur lena dekat wad.. alhamdulillah