Thursday 22 October 2020

Baby In The Time Of Covid 19 Part 2

Pagi ni dalam jam 5 or 5.30 pagi kena kena ambik bacaan CTG.. bukan sekejap.. lama la pulak lebih 40 minit kot. Pastu lepas solat kena cek bawah, pastu buat ctg balik, pastu cek bawah lagi. 2nd time ctg tu dalam jam 8.45 cam tu dan doktor insertkan foley cathether. Biasa benda alah ni guna tuk kes di urology tapi tuk labour pun ada. Benda ni consist of satu tiub dengan baloon. Baloon tu akan diisi dengan air saline rasanya. Kalau saiz bukaan dah 3cm or 4cm depends on berapa saiz baloon tu, dia akan jatuh sendiri. Ini la saiz benda alah tu.. houoiiii


Masa terkeluar tu aku ingat aku nak terberak, rupanya benda tu jatuh sendiri. Orang kata klau ko banyak jalan lebih cepat jatuh tapi time aku tu aku just tido je sebab nak qada tido semalam. Bangun-bangun g jamban, tu time la benda alah tu jatuh. Bila dah jatuh, doktor cek bukaan dah 3 ke 4cm tapi serviks masih tebal.. pastu dia bagi masa lagi 4 jam sampai jam 4. Kol 4 cek bukaan tetap 4cm. Doktor kata, saya nak hantar la awak ke labour room pastu dia pecahkan air ketubaan then terus hantar ke labour room. Maybe sebab katil tak penuh so terus tunggu je di LR No. 6 siap-siap. Sampai labour kena masukkan ubat berak. Mereput juga la dalam jamban kejap. Lepas tu kena pakaikan ctg dan cek bukaan.. sampai jam 8 masih 4cm.. doktor kata nak bagi chance sampai jam 12. Contraction masa tu masih tak kuat sangat tapi tak tahan bila yang seluk tu doktor lelaki.. dia seluk nak bukak jalan lagi la sengsara dibuatnya. Tadi dalam jam 7 lebih rasanya tiba-tiba alarm bunyi.. dorang semua kelam kabut.. aku tanya la apsal.. rupanya sebab tak jumpa bacaan jantung baby. Aku tak kisah aku, aku doa-doa je moga baby tak de apa masa tu. Sudahnya doktor terpaksa pasangkan alat yang detect reading jantung baby tu secara insertion.. maka ada la hose menyangkut keluar dari tut tut. Houoiiii. Kena seluk, kena drain kan air kencing dan kena masukkan alat nak detect jantung baby tu.. ko kira la berapa siksa oke jadi perempuan! Masa si kakak dulu kepala dia dah engage tapi si adik ni kepala dia masih tinggi so doktor tu kena seluk dalam lagi.. bayangkan le.. adoiii!!!

Jam 12 contraction dah makin kuat. Tang contraction tu aku boleh tahan lagi dengan teknik pernafasan.. yang tak tahan lenguh kaki pakai ctg sebab tak boleh gerak. Kalau menelentang 4 5 jam boleh tahan lagi tapi kena mengiring statik saja tu paling siksa. Bila doktor kata masih 4cm dan nak pantau sampai jam 2, aku dah nak surrender.. aku tanya doktor tak boleh ke terus operate je. Dia kata kejap je lagi 2 jam.. kita tunggu dulu ye. Dalam jam 1 cam tu, alam mesin bunyi.. then ada sorang doktor pompuan kerek masuk. Bersungguh2 dia suruh aku pakai mask dan teran. Balik-balik gak dia marah sebab aku tak pandai teran katanya. Pastu kata ini anak kedua kan.. tak ingat ke. Aku kata aku tak ingat la sebab dah lama 7 tahun. Teran punya teran.. nampak dah kepala baby tapi aku dah tak mampu nak proceed. Bayangkan doktor tu suruh ko teran dan bernafas dengan mask on! Bila aku cabut masi tu dia suh aku pakai balik. Ko gile ke apa.. kalau ko jalan-jalan kat kedai tak pela.. ini orang bersenam pun tak digalakkan pakai mask. Bayangkan ko nak curi nafas sambil tercungap-cungap meneran.. last2 fetal pun distressed terus dorang panggil si chemba masuk. Aku time tu da xde fikir apa. Actually dari mula nak bersalin tu aku memang xde fikir apa sangat. Pada aku 2 je yang ble terjadi.. either idup or mati.. so aku tak banyak fikir sangat sebab semua Allah dah tentukan.

Yang aku tahu masa kena pakaikan baju bedah tu aku menggigil gila-gila. Maybe sebab badan aku hypothermia ke apa ke. Bayangkan dekat 9 jam dalam bilik labour room yang panas. Udah berpeluh-peluh dan badan cool down, tiba-tiba ko kena hantar p tempat sejuk. Sepanjang aku dalam ot, aku menggigil makin kuat. Dos epidural aku tak tahu berapa banyak.. aku rasa 3 4 kali kot doktor tambah sebab masa aku kena potong tu memang terasa oke walaupun potong tak la besar mana pun. Dia tekan-tekan pun aku rasa.. apa lagi time dia nak tarik. Sakit juga hoiiii!! Ko tak de la rasa ketajaman pisau tu directly tapi ko rasa dia potong ko.. pastu masa tekan-tekan perut tu memang sakit. Mengerang-ngerang juga aku dibuatnya nasib doktor yang monitor epidural aku tu baik je. Selalu tanya aku ok ke, nak heater ke. Letak heater baru gigil ok. Sepanjang operate memang sedar.. dah sedut gas aku still steady tapi kaki dan perut dah mula tak rasa sangat. Time tu aku rasa bahu aku berat dan suara hampir tak dapat keluar sebab kesan bius kot. Kaki memang dah tak ble angkat langsung dah masa tu. Lepas baby keluar, doktor tunjuk dekat aku. Bagi kiss kejap dan tanya aku jantina apa. Sekilas aku tengok muka dia cam si Chemba esp tang hidung. Mula-mula menangis tapi bila dengar suara aku terus dia senyap. Lepas tu baby di bawa ke mana aku pun tak pasti. Then doktor tanya samada aku nak buang tak fibroid aku yang luar rahim tu so aku kata proceed saja la. Meaning ada satu lagi fibroid yang doktor tak usik.

Kesimpulannya sepanjang tu aku memang sedar sampai la aku balik wad unlike masa bersalin si kakak. Yang aku tau ada masa2 aku lost. Kejap je proses nak keluarkan baby, aku rasa 30 minit je kot or less sebab operation aku tu 2 in 1. Yang lama dalam ot sebab nak tunggu nurse wad amik keluar ke wad. Masa nak transfer wad tu gigil badan aku naik balik. Si chemba sempat jumpa kejap je. Aku sarung selimut tebal dan jaket then tdo terus. Masa tu dah 4 pagi rasanya.