Monday 26 October 2020

Pantang Czer Day 4

Pagi ni masing-masing bangun kepala weng. Tu pun nasib baik dapat tidur kejap. Nurse klinik kesihatan call bagitau suh datang klinik terus, dorang takkan datang kerumah. Si Chemba dah hangin dah.. dah la kena bawak aku skali sebab nak cek luka dan tekanan darah.

Mula-mula tu ingat nak pegi esok je tapi takut pula kuning si adik tinggi so kami pegi jugak la petang tu. Mak aku dah bising tak yah pegi la katanya. Aku actually ok je tapi takut la juga bergerak dan berjalan jauh-jauh kang terbuka pula segala jahitan cuma annoyed sebab ko dah la masih tak sihat, tak cukup rehat... lagi mau kena pegi klinik. At least esok ke.. tapi klinik tak bagi takut kuning tinggi. Sampai klinik dalam jam 3 dah lenggang dah.. tunggu satu nombor je terus masuk bilik homecare. Si kecik amik darah dan memang kuning dia agak tinggi dalam 214. Adoii.. jangan masuk wad sudah la.. yang aku pula bacaan darah tinggi dan bila aku bagitau ada lump tepi breast, esok kena la datang lagi. Doktor tu pesan kalau bacaan tinggi lebih 140 dan 90 since aku ibu yang dikategorikan as high risk.. cepat-cepat pegi PAC balik. Malam tu memang darah aku agak tinggi juga.. tapi aku tawakkal je la doa moga tak de apa sebab tak de pula rasa kepala ke, mata kabur ke.. semua biasa je. Yang aku risau sikit aku miss dose ubat cair darah.. hopefully all goes well..

Bila berpantang ada mak jaga lain dengan pantang sendiri. Masa mak ada, boleh kata ada perkara-perkara yang ko tak bother pun contohnya bila anak nak mandi, nanti nak makan apa, macamana nak cuci pusat anak.. sebab mak aku yang buat. Kali ni pantang sendiri so kami berbagi task.. mandi dan cuci pusat anak tu aku buat.. masak si chemba kena buat. Paling aku seram sedari dulu bab cuci pusat anak tapi alhamdulillah ok je. Dari awal lagi aku dah siapkan mental.. ye lah.. mak pun dah tua takkan ko masih nak susahkan mak sedangkan ko pun dah tua juga kan.. pandai-pandai la. 

Yang penting husband & wife kena support each other. Bukan si emak je penat, si ayah pun penat juga dalam keadaan macam ni.. so 
  • Support each other tu paling penting antara semuanya. 
  • Next kena plan.. barang apa perlu, susun atur rumah sebab semua dah tak sama macam sebelum ada baby. Make sure semua mudah di akses untuk memudahkan tugas laki bini. Tuk kali ni aku siapkan baby station guna barang sedia ada kt umah ni.. senang keja kami laki bini. Yang bekas tu semua dapat dari Eco..

  • Untuk baby mandi, aku beli tilam waterproof di Mother Care. Buat masa ni belum lagi rendam dia dalam air.. takat lap2 je dengan air suam. 
  • Tang cuci botol apa semua tu si Chemba settle. Dia beli set all in one Tomme Tippe yang ada streilizer, warmer, set botol dan accessories
  • Katil, kami beli yang katil baby saiz kecik sikit dari playpen. Senang nak move around the house. Mandi lap-lap pun boleh dalam tu. 
  • Co-sleeper dia kami beli yang 2-in-1di Shoppee.. ble jadi seat kalau dia besar sket esok dan boleh jadi tempat tidur. Yang ble jadi seat ni jenis foldable so kalau nak susukan baby guna botol ble tinggikan satu side.
  • Pakaian aku asingkan masuk kotak-kotak transparent supaya even si kakak pun senang nak cari. 
  • Makanan pantang kami beli serunding, bawang goreng dan halia goreng.. sedapppp buat campur makanan.
Inilah sedikit sebanyak persiapan kami untuk berpantang sendiri.. tang makan pandai-pandai la adjust dan make sure setiap hidangan tu lengkap ada sayur, buah, kabo dan protein.