Friday 18 December 2020

My 1st Beryani Jadik!

First time aku masak nasik beryani dan ianya menjadik hoiii. Actually ini 2nd time aku masak. 1st time dulu terober rempah pulak nasik aku. Kali ni aku masak daging as lauk utama. Memula aku rebus dulu daging tu, air rebusan aku campur dalam nasik sket dan separuh aku buat sup. Jimat hoiii!

Aku masak nasik beryani ala aku la. Aku tak tahu camana orang masak tapi aku masak cuma tumis baawang, bunga lawang, buah pelaga dan kayu manis. Pastu aku bubuh 3 sudu rempah beryani untuk 2 put nasik. Then aku bubuh kiub ayam maggi. Once dah rasa masin dan sedapnya cukup, aku tekan je suis rice cooker tu. Pas dah siap buh kismis.. tadaaaa.. siap sampai bertambah-tambah yang dua orang tu makan. Daging tu macam biasa la, masakan pevret aku masak goreng kicap.