Saturday 5 December 2020

Param, Tapel, Pilis Tu Apa Barang?

For those yang tercari-cari set untuk berpantang especially first timer mesti tak sure apa set pantang yang nak digunakan. Lain brand set pantang lain barang yang ada dalam set tu tapi yang paling biasa dengan is param, pilis, tungku, tapel.. nama pun pelik kan so apa barangggg tu?



Ini antara barang yang aku beli tuk pantang. Selain tu ada juga tungku batu sungai, herba untuk mandi dan calming lotion. Guna ke idok, itu yang aku nak highlight. Apa guna each of item tu dan perlu ke tak? Aku explain secara ringkas la ea..
  • Pilis. Ini untuk elak dan buang angin kat kepala so sapu di kepala. Kalau set Sari Ayu tu sama macam calming lotion. Perlu ke ada? Yang ni elok la ada especially kalau ko tak de minyak lain nak sapu kat kepala sebab kepala akan rasa best kalau sapu pilis. Aku guna yang brand Air Mancur tu. Brand Sari Ayu tu aku rasa cam takde apa-apa efek je. Kadang aku sapu minyak yuye je.. terbaikkkk!
  • Param. Yang ini untuk sapu seluruh badan kecuali breast dengan perut. Katanya nak bantu lancar peredaran darah. Kalau set Sari Ayu tu sama macam warming herbal tu. Perlu tak? Yang ini elok ada. Macam aku badan rasa sejuk lain maciam masa pantang so aku memang akan letak cream ni. Spesis lotion ni tak de cooling efek lepas pakai so rasa selesa. Aku tak pakai yang Air Mancur tu sebab leceh nak bancuh dan takut pula air bancuhan tu mengalir ke tempat luka.
  • Tapel. Ini untuk sapu dekat perut. Boleh buang angin dan bantu penyembuhan perut.. sama je macam body contour  herbal. Perlu ke? Aku guna yang lotion tu tapi aku tak suka sebab ada rasa sejuk-sejuk lepas sapu. Dah la badan memang da sedia sejuk so tak best.
  • Tungku batu sungai. Ini memang tak ble nafi kena ada la. Tak semestinya guna batu sungai, boleh je guna tungku spesis lain macam yang botol air panas tu ke, heat pack ke. Lepas tungku badan akan rasa selesa. Paling malas aku guna je botol isi air panas dan guling2 kat perut, peha dan seuruh badan. Selesa amat lepas tu!
  • Mandian herba. Aku beli yang serbuk. Perlu ke tidak? Tak yah la. Pada aku x de apa efek yang significant sangat pun.. tak tahu la kome kan. 
  • Jamu. Yang ni aku tak amik. Aku continue Obimin je dan make sure amii balance diet especially buah dan sayur plus air yang mencukupi. 
  • Bengkung. Aku pakai juga tapi nak kata perlu sangat tu tak la pun. Terpulang la. Pada aku pakai bengkung ni lebih kepada efek psikologi sebab nanti rasa macam bengkung tu bantu kempiskan perut dan bahagian yang mengelebeh padahal badan ko memang dah designed tuk self recovery. Kalau ko memang kurus dan disiplin jaga makan dan kesihatan masa pantang plus buat senaman, inshaAllah akan kembali la pre pregnancy body ko tu tapi kalau dah memang gemuk plus disiplin pun kelaut.. jangan harap la. Pakai bengkung ni elok untuk support badan especially yang czer kata orang. 
  • Stokin. Oke ini wajib!