Wednesday 30 December 2020

Tak Boleh Susukan Bayi

Tadi aku ada appointment dekat klinik primer PPUKM. Nasib baik datang petang, kalau tak mau kena beratur panjang. Dah setahun kot tak jejak KPPPUKM ni since my last appointment. Time kobit ni macam biasalah kena screening dulu dekat pintu masuk. Then nurse akan bagi ko nombor dan suh ko terus je pegi ke area bilik rawatan kat belakang nun. Kat nombor tu ada la nombor bilik doktor ko. Sebelum nombor naik kena pegi bilik nurse dulu tuk ambik tekanan darah. As expected la darah aku sipi-sipi lagi dah nak darah tinggi. Tah la apa pasal since lepas bersalin tu tak turun-turun plak tekanan darah.

Masa jumpa doktor macam biasa la. Doktor tanya aku, aku susu ibu ke si kecik. Aku kata campur sebab susu tak banyak. So aku tanya doktor tu ada ke ubat tuk banyakkan susu walaupun actually kakak ipar ngan abang ipar aku yang doktor dah prescribe dah either nak ambik Domperodone or Maxolon kalau aku bercadang nak banyakkan susu tapi saja la aku tanya. Doktor tu diam kejap pastu dia tanya aku.. puan ambik Lipiduce kan.. a.k.a ubat kolesterol. Aah kataku.. tapi sepanjang pregant aku memang stop. Then doktor tu minta aku tunggu jap while dia pegi mana ntah.

Bila dia masuk balik dia bagitau aku yang ubat kolesterol tu tak boleh aku ambik kalau menyusukan anak. Dalam kes aku walaupun bacaan kolesterol aku normal tapi aku memang tetap kena ambik ubat tu.. kiranya maksud doktor tu aku tak boleh susukan si kecik dah la. Terdiam jugak la aku sebab actually lepas jumpa doktor ni memang bercadang nak singgah farmasi beli ubat banyakkan susu tu. Tak pe la susu sikit janji ada tapi bila ko tak boleh bagi dekat anak tu aku rasa sedih la. Kalau si kakak dulu ok la sebab dia memang tak suka direct feed tapi si adik ni memang mencari susu badan. Aku tanya doktor boleh ke aku delay ambik ubat tu tuk susukan anak dulu. Doktor kata sorry la puan.. puan memang kena ambik ubat tu balik sebab kes puan.. tak boleh delay. Katanya tadi dia ada cek juga tapi malangnya memang takde ubat kolesterol yang selamat untuk diambik untuk ibu yang menyusukan anak. Longlai rasa aku keluar dari klinik tu.......... anak atau aku?