Saturday 12 September 2020

1st Timer Di Pasar Borneo

Hari ni bangun awal.. tiba-tiba teringin makan buah tarap. Adoiii.. jadi bersunguh-sungguhla kami menuju ke Pasar Borneo Sri Kembangan. Lepas sesat seround, dapat parking betul-betul hampir dengan kawasan pasar.. fuhhhh!

Apa perasaan aku? Hapi gilakkkk hoiiii!! Walaupun tidaklah semeriah dan seluas tamu di bopot.. tapi cukup la untuk melempias keinginan mo makan makanan sabah. Rasanya ada dalam 30++ gerai macam tu lah lebih kurang. Since nama pun pasar borneo, op kos la produk yang diniagakan adalah produk-produk makanan Sabah dan Sarawak. 1st aim aku kemari yelah buah tarap, 2nd bambangan. Alhamdulillah mungkin rezeki baby, dapatlah aku tarap sebiji. Nasib baik sangat sebab sebelum aku tu dah ada orang tanya tapi dia tak jadi beli. Abang yang jual tu kata ada 1 tu ja.. aduii nasib baik. Biasa jual timbang kilo katanya tapi dia bagi aku RM15 sebiji.. dah masak pula tu. Lepas tu beli bambangan, pun RM15 sebiji tapi itu harga lepas timbang la.


Those wondering apakah buah tarap, yang di atas nilah buahnya. Ada duri tapi tak tajam, isi ala-ala cempedak tapi kecik, berwarna putih dah lemak. Setahu aku buah ni buah hutan dan banyak di sabah dan sarawak kalau tak silap. Next aim pula is nasi kuning. Aduiii punya mengidam mo makan ini barang. Dapatlah merasa walaupun harga dia boleh tahan la RM2.50 seplastik. Kalau di tamu begitu la rupa nasinya, dan mee tu pun begitu jugalah.. kosong jak.


See the face.. happy gilak hoi. Makanya hari ni dapat lah aku tarap, banbangan, nasi kuning, mee goreng kusung, kelupis kuah kacang, kupi ais botol, kicap ayam, daun ubi kayu tutuk, pakis dan ikan masin. Antara lain yang ada dijual like sayur lemiding, nasi linopot, jeruk, katak hoii!!, kuih-kuih sabah macam penjaram, kuih cincin, produk kraftangan, lauk pauk mentah dan yang sudah masak, obor-obar 🧐, rumpai laut dll la. Kalau hendak kemari waze saja Pasar Borneo.. kalau waze tu route ke Seri Kembangan.. inshaAllah betul la tu. Punya berkobar-kobar semangat mo makan, dalam kereta kami sarapan. Adui punya sedap makan nasi kuning dengan kupi o ais botol. 

Sampai rumah x sabar mo makan tarap.. alahai.. terlalu masak rupanya. Patut bau semerbak.. isi pun itam-itam sudah tapi masih elok lagi. Walaupun rupamu buruk hai tarap, janji rasamu tetap la sedap..