Sunday 20 September 2020

Cuti Melaka : Moh Le Pulang



Inilah view dari hotel.. so for those yang nak bertumpu untuk melancong di area ni, boleh la memilih untuk menginap di sini. 

Pagi ni pun kami check out hotel awal, dalam jam 10 lebih. Masing-masing kelaparan so pegi la kami mencari sarapan. 1st restaurants yang kami tuju kedai yang sama kami breakfast semalam. Sampai-sampai kedai da rasa happy sebab kedai kosong, ingatkan kami awal la skali brother kedai tu cakap maaf kak sarapan dah habis. Yang ada lunch je tapi nasi pula tak siap lagi. Whatttt!!! Dengan hampa kami menuju ke restoran kedua.. Restoran Asam Pedas Selera Kampung.

Bila tengok lauk pauk dia memang menyelerakan. Tengok pelayan pun ramai.. dalam thinking aku ini mesti efisen ni cam kedai mamak. Lauk pauk dan sayur dihidang siap-siap dalam pinggan so pelanggan boleh boleh pilih sendiri. Funny thing is, laki aku tanya ada telur goreng tak dekat one of pelayan dari yang ramai-ramai yang ada kat situ. Mamat tu kata, yang tu kena tanya dekat depan. Bila tanya dekat depan, minah kat depan tu pula kata takde telur goreng. Macam itu la kalau ke kedai makan orang melayu.. mengecewakan! 

Yang pelayan tu langsung takde usaha nak offer customer service. Apa la salah dia tolong tanyakan untuk pelanggan. Bukan kami minta steak or pasta ke.. kami minta telur goreng. Pemilik or manager kat restoran tu patut groom budak-budak ni macamana nak handle kalau customer request benda yang diluar 'kotak' or mungkin takde dalam menu. Bukan semua customer yang datang tu berkunjung ke kedai ko hari-hari, or pelanggan tetap. Some yang datang maybe outsider, tak familiar pun dengan restoran or menu dalam restoran ko tu. Kalau pegi McD of KFC minta gorengkan telur tu memang la pelik dan annoying sebab McD dan KFC memang ada di seluruh negara. Mustahil orang tak tahu apa menu yang dijual di sana unless 1st timer. Tapi kalau kedai makan biasa yang tak berangkai or tak ada franchise seluruh negara, jangan la ko expect orang tahu menu kat kedai ko tu kalau menu pun takde atas meja. Aku tak kisah kalau takde pun telur goreng sebab yelah, itu restoran bapak kau so suka hati kau la kan. Tapi customer service mamat dan minah yang melayan tu memang la out. Sekurang-kurangnya cakap la maaf kak, bang, telur goreng takde kat kedai ni. Ini tak, dijawabnya TAKDE je. Yang sorang tu pula langsung xde usaha. 

Aku mushkeel lagi satu perkara, kalau makanan customer amik dan bawa sendiri ke meja,  yang pelayan ramai-ramai tu buat apa. Some aku tengok bersidai dekat pintu masuk berborak & gelak-gelak, some berdiri-diri. Customer tanya pun suh customer yang pegi tanya sendiri dekat kaunter. Ate buat apa la ramai-ramai tu ea. Walaupun makanan dia agak sedap tapi I dont think la kami akan datang lagi ke sini.

Lepas makan kami terus chow chin chow balik KL. Akhirnya sampai sini.. 

Adoiii.. punya happy. Kat area rumah aku ni Klebang mari, Kelantan Terengganu mari, Sabah Sarawak mari.. semua inshaAllah ada la di sini. Durian pun tak de musim, sentiasa ada. Meriah mengalahkan pasar tani kalau yang kat gerai-gerai tu. Kalau kedai makan pun dah ada/ bakal ada yang baru dekat lot kedai yang baru naik sebla umah aku tu such as Jom Dimsum, Jom Laksa.. 2 ni belum bukak lagi. Ada Dayang Sarawak, Polpero, Marrybrown, My Kori dan beberapa lagi yang masih tengah renovation kedainya. Takat fast food bersusun KFC, Pizza Hut, Dominos, Burger King.. yang takde cuma McD je.. itu pun dalam lingkungan 5km ada 2 McD rasanya. Sorga makanan sungguh sebab tu kami gemuk tak hengat 😝