Wednesday 16 September 2020

Cuti Melaka : Klebang Jem Macam Haram

Lepas selesai memasak untuk picnic, kami bertolak ke Melaka. Kali ni actually unplanned vacation sebab si Chemba tiba-tiba je bagitau ahad tu dia kena outstation ke Melaka tuk esok. Since hari ni cuti umum, might as well kami ikut je pegi bercuti skali. Sambil menyelam minum air la op kos kan.

Dalam keadaan perut dah masuk 8 bulan ni actually aku masih banyak tenaga lagi tapi perut tak mengizinkan sangat most of the time. Tak mengeras, menengang, baby duk menyenak dekat area rulang rusuk belah kanan.. tadi pun masak simple je nasi lemak, ikan goreng, sambal bilis, telur rebus. Plan nya memang tak nak masak tapi teringat buah bambangan dalam peti yang aku potong semalam, sayang pula kalau dibiar rosak je buah tu maka aku gagahkan juga la walau rasa sesak nafas dek si baby. Dalam jam 2 lebih kami sampai ke Klebang. Kami decide untuk lunch di pantai terlebih dahulu sebelum check in hotel. Kali ni kami decide untuk menginap di Hatten Hotel pula since Herritage Hotel aku dah pangkah sebab ramai sangat umat!

Kami decide ke Klebang sebab Klebang ni time panas pun still ok sebab banyak pokok. Santai la kalau nak picnic bawah pokok. Antara sebab aku suka ke Klebang ni sebab angin kuat. Takat nak menikmati pemandangan laut, makan-makan, rilex, main layang-layang dan beriadah this is the place. Kalau nak mandi tu memang tidaklah.
Lepas lunch dalam jam 4 lebih kami sampai hotel. Puas rilex-rilex ingatkan nak pegi tangkap gambar Masjid Selat Melaka skali guard kat situ kata nak solat boleh tapi nak melawat tak boleh. Hampeh! Kalau ke Melaka, antara benda yang aku tak boleh brain is banyak nau kedai tinggal, bangunan terbengkalai dan shop lot dibina tapi takde penyewa. Dekat area Pulau Melaka tu misalnya banyak gila shop lot tapi yang berpenghuni hampir tiada. Even dekat area bangunan hotel Riviera yang lawa gila tu pun boleh bilang dengan jari je kedai yang ada. Kalau kat dalam bandar Melaka tu jangan cakap la  berapa banyak kedai-kedai buruk yang tinggal dah ala rumah hantu roman eh. Area ke Klebang pun sama.. kedai banyak tapi kosong. Tak faham sungguh aku!

Pastu kami menuju ke Klebang pula. Ingatkan nak lepak menikmati sunset sebab sunset di sana lawa unlike dekat PD. Maka disitu la kejadian jem maciammm harammm berlaku. Kami sampai dalam jam 7 macam tu. Rasa teruja dah nak tangkap gambar sunset. Dari merah ke hitam dah langit tu kami masih dalam kereta stuck nak lepas ke belakang. Sampai jam 8 lebih pun kami masih stuck halfway nak lepas keluar. Haram betul!! Last-last kami decide better la u turn je.

Tak faham sungguh apa yang berlaku. Dia punya jem macam vavis tak boleh bawak bincang. So lepas ni kalau ada hati gatal nak ke Klebang menikmati sunset you better go earlier or dont go at all!!!!! or else kena stuck jem macam vavis. Inilah post aku yang paling banyak keluar perkataan babi or dalam bahasa lembut sikit vavis. Seriously babi sungguh!!