Saturday 19 September 2020

Cuti Melaka : Jalannnnnn Lagi

Pagi ni semua bangun awal untuk check out hotel. Yes.. bangun awal sebab nak check out hotel oke.. bukan pegi breakfast. Tadi masa turun lift pun ada gak manusia bangang nak berhimpit dalam lift semata-mata nak pegi berenang. Op kos la kena sound setepek juga oleh aku dan op kos la dorang spesis pekak. Ini spesis yang kalau kena cobit baru insaf kot ni.. mask pun tak pakai. Aku faham lift limited, orang ramai so lift asyik penuh. Tapi tulah aku heran juga.. boleh mati ke dorang dengan anak-anak tu kalau tak pegi terus je pool tu???? Mati ke??? Kalau let say boleh mati la if tak capai hajat nak ke pool tu, aku no komen la. Udah tahu lift tu asyik penuh, patut plan la turun awal.. breakfast awal. Orang islam kan bangun subuh.. kejut semua anak peranak tu bangunan makan sarapan dan pastu g pool. Nak seribu daya tak nak seribu dalih.. no excuse! Sekarang ni masih PKP.. da masuk bulan ke berapa dah ni tapi masih ramai yang bangang.

Dalam jam 10 cam tu kot kami tinggalkan hotel untuk misi mencari sarapan dekat area hotel yang bakal kami duduk hari ni, The Explorer Hotel. SOP? Takat amik suhu dan check in tu memang ada tapi dalam restoran tu kerusi melekat wa sakap lu. Nasib masa kitaorang datang tu tak ramai mana. Kalau kat mall aku dah adukan dah.. kat tempat-tempat macam PD, Melaka nak adu kat penguatkuasa? Tok sah buang masa laaaaa

Habis makan kami mencari tempat lepak seterusnya pula sebab masih awal lagi. Last-last kami pilih melepak di area Porte De Santigo.. tahu ke kat mana? Kat A Famosa tu la.. Aku pun baru tahu itu nama kawasan tu 😝 halal la muka aku yang interframe dalam gambar tu ea.. xde pula gambar pemandangan semata.. 



Lepas sesi melepak, kami singgah makan cendol dan magi pula kat situ juga. Sedap juga cendol eskrem kat situ. Letih melepak, banyak masa lagi rupanya. Jadi kami melencong ke area Melaka Raya pula. Hari tu tak singgah ke area hotel Riviera tu.. so ini hari kita singgah la.

Since nak masuk zuhur dah.. kami ke Masjid Selat Melaka. Kalau hari tu pegi tak singgah solat.. kali ni ada alasan nak masuk tuk solat.. ahakss. Cari parking baek punya.. ngammm.. 

Ini kalau dapat shot time maghrib ni kompom lawa berabis. Si Chemba je singgah solat, aku tunggu dengan si kecik dalam keta sebab budak tak dibenarkan masuk. Guard tu kata masuk solat then terus keluar.. tak dibenarkan berkeliaran dalam tu. Lepas solat kami menuju ke hotel. Hotel ni berdepan dengan area Menara Taming Sari dan Dataran Pahlawan, sebla je dengan Mahkota Parade. Hotel jenis yang attach dengan lot kedai. Rasanya sebelum PKP macam mahal juga harga bilik dia. Kami dapat kali ni dengan harga RM70+ je semalam through Trip.com. Aku tengok kat Agoda harga dalam RM120 dari harga asal yang kena slash which is RM400+ untuk bilik Standard Twin Room.

Masa kami sampai hotel dalam jam 2.. jam 3 baru boleh cek in. Maka melepak la kami di dataran pahlawan. Semementara si Chemba mencari baju, aku ngan si kecik melepak dekat Secret Recepi je sebab dah tak mampu nak berjalan. Laki aku tu bawa baju ngam-ngam je.. macam tak tahu pula bini dia ni suka extend cuti 👻 Yes.. ini hari tak masuk dalam plan asal

Lawa kan dorang hias plate kek tu. Aku tengok kedai-kedai makan kat Dataran Pahlwan tu memang meriah.. meja rapat dan penuh orang macam tak de kesah pun penjarakan. Secret Recepi ni je yang meja nya jarak jauh dari satu meja ke meja lain.



Lepas makan kami menyeberang jalan ke hotel. Biliknya kecik mengalahkan kecik bilik kat Tokyo nun. Nak solat memang kena solat atas katil. Kami ambik bilik Standard Twin Room, ada 2 katil single. Dalam tu takde fridge dan closet tapi disediakan tempat menggantung baju terbuka. Ada meja solek kecik. Pada aku ok la dengan harga yang aku bayar. Kat Melaka ada banyak hotel. Nasib baik dapat hotel proper dengan harga budget bawah RM100. Hotel ada pool pun boleh dapat dalam bawah RM80 macam Temasek Hotel, Casa Bonita Hotel. Apa-apa pun kena book awal je la. Sekarang ni hotel kat Melaka tak mahal sebab pelancong tak masuk. Market Melaka ni tourist rasanya unlike PD yang ramai local. Weekend pun masih banyak bilik kosong tapi kalau PD, kt Agoda tu aku cek mostly fully book hotelnya.