Tuesday 22 September 2020

Check-up Baby @33 Weeks

Tadi aku ke klinik kesihatan untuk appointment jam 2. Sampai klinik dalam jam 2 stengah dan macam biasa la lepas dapat nombor kena pegi kencing. Menunggu nak jumpa misi tu tak lama mana pun tapi malangnya kena doktor pula so lama la urusannya sampai gini haa keadaan dalam klinik..

Kusung yawww!!! Masa ni dalam jam 4 cam tu. Aku rasa aku la last patient tuk hari ini so doktor tu siap scan perut aku walaupun xde dalam jadual nak scan. Berat baby dah 2.2 kilo. Sebabnya aku cakap si baby kurang bergerak hari ni. Baby memang aktif malam tapi at least before 4 tu usually dah selesai dah count to 10 movement dia. Kalau aku minum air sejuk or makan biasa dia aktif tapi hari ni xde. Aku tolak dan tepuk pun senyap je. Saspen la juga. Udah kebetulan doktor tanya maka aku voice out la concern aku skali kena refer HUKM daaaa...

Sampai HUKM naik grab, aku terus ke PAC. 1st kena amik tekanan darah then g kenching. Lepas kencing kena suruh bukak kain dan baring dekat treatment room tu. Pastu nurse pasangkan alat ctg untuk cek jantung baby dalam 20 minit. Kalau adik aku citer masa dia kena buat ctg dekat Pusrawi hari tu nurse tak bagi dia mengiring sampai dia rasa nak sesak nafas, yang aku pula macam-macam posisi nurse suruh aku baring. Agaknya tak dapat capture bacaan cantek kot. Nurse tu kata baby banyak sangat gerak. Amboi-amboi.. dengan mamme dia senyap je tapi bila g hospital bukan main lagi. Actually masa scan tadi pun dah rasa gerakan baby tapi time buat ctg rasa lagi kuat gerak. Bukan gerak semata, siap tendangan ala berzikir oke which is konsisten tendang tempat sama berpuluh kali beberapa minit tanpa letih.. memang itu la antara hobi dia since 4 bulan lebih. 

Masa tengah buat ctg tadi ada la budak2 training. Kalau ada budak training.. merasa la nak kena menjawab macam-macam soalan. Patutnya aku siap-siap bawak carta grafik history semua penyakit aku dan edar as handout pada bakal-bakal doktor ni supaya takde la aku letih nak menjawab soalan yang sama balik-balik. Balik umah ni aku kena buat la carta tu gamaknya tuk persediaan 😅