Tuesday 23 March 2010

Hari ini dalam sejarah kereta aku mati. Silakus! 2nd time da ni. First time waktu electronic system dia shutdown. Kali ni sebab bateri dia. Kalo calculate balik, 4 kali la dia da buat hal kalo campor 2 kali time dia duk kat kampung.

4.30 aku punch card. Dalam beg aku terisi lah drawing sanitary system yang konon2nya nak di tengok kat umah setebal 3 inci. Yelah, kalo beberapa keping kertas A1 ko lipat2 jadik A4, sure la tebal apa! Lepas berebut2 dengan ABoss ngan KakakI kat mesin punch kad tadi, aku pon laju selaju2nya menuju kereta. Time nak start engine, alarm plak berbunyi. Panik aku! Pas aku dah sadapkan alarm, aku pon triggered la enjin. Skali tak maw backfire daa. Ah! Sudah.. apo la mokcik nak buek ni. Kalo keta lama, aku da suku terer da sbb da beberapa kali la jg aku bw keta aku jmpa doktor mekanik kat workshop. Keta yang ni.. aku bukak enjin, aper pon aku tak nampak. Bukanlah compartment enjin tu kosong tapi da aku tak familiar apa ke benda yang ada dalam tu, so aku buat la macam2 alasan kann. Nasiblah aku masih la kenal tangki m-oil ngan tangki screen washer... ahahah.

Dalam blur2 tu, aku bejalan pun da macam zombie.. yela.. otak da shutdown. Aku kalo ada hal or stuck dgn problem, pelik2 sikit. Kalo tak sengih memanjang, aku pucat & senyap. Kes tadi, aku sengih2 & ada la jugak sikit terasa cam orang kat wad psikiatri yang aku g lawat kat Hospital Temerloh ngan ibu dulu. Aku naik opis, g carik koncho2.

Mr W orang first jadik tempat aku ngadu domba. 2nd RSenora.. 3rd.. AF1. AF1 ni attending aku sekarang.. so, dia nilah tempat aku ngadu domba selalunya. So tadi, AF1 nilah yang mengepalai rombongan beramai2 ker ACE Hardware tok beli batery setelah bersetuju dengan diagnosis bateri kereta aku da arwah. Sampai2 kat kedai hardware, bateri yang ader cuma jenis yang kena isi air. Bateri tu kosong & kena isik asid sendirik. Pastu kena tunggu plak 30 minit before bule diguna.

Bla bla bla. Dorang decide lagi. Kali ni g Carrefour. Kalo tadi AF1 yang mengepalai, kali ni turn aku. Carrefour tu kan taman permainan aku. Every lunch aku lawat oke! Ader la battery free maintenance.. rega yang tertulis RM450. Wah! Bule beli da L_shape sofa yang aku idamkan sebijik. Tapi rega yang aku bayor cumalah RM239.. ahahah. Aku prefer yang air type. Bukan lah susah nak jaga pon. Tapi sebab kena tunggu 30 minit tu yang aku malas. Last2, angkut la yang maintenance free punya.

Dari rack ker kaunter bayar, AF1 dengan baik atinya tolong aku usung bateri yang berat tu. Tengah aku tunggu resit lepas buat payment, aku nampak yang tiga orang ni dah jauh blah tinggalkan aku. kali ni turn RSenora plak menolak trolley yang berisi bateri tu. Alahaii! Maka cepat2 la aku kejar dorang & offer tuk tolak trolley. Tak baik la kalo aku lebey2 menyusahkan orang kannn. Sampai2 kat kereta.. yang aku buat cumalah berdiri sambil tengok 3 orang ni bertungkus lumus menukar bateri kereta aku yang mengada2 tu. Bukan takat tukar jek, dorang tolong tanda plak kat bateri tu date aku tukar bateri.

Da settle semua, AF1 soh aku start kereta. Aku dengan mengada-ngada  jugaklah menyuruh AF1 tolong startkan sebab aku takot MELETUP! Aaaa... elok sangat lah tu. Mekanikal sangat lah aku. Skali start jek.. da idoppp..yeaaaa... Gumbiranya c chomot.. iya iya yoh! Pas hantar RSenora, aku berusaha pulak mencari parking kat area umah aku. Hampir jugaklah aku terlanggar keta orang sebab parking yang aku try nak masuk tu sempit. Mesti time tu aku berangan yang kereta aku tu kancil agaknya. Elok sangat la.

Sampai2, adik aku yang sorang lagi call. Mak dia meninggal semalam. Innalillah wa inna ilahi raji'un.. Opss.. chotto! Aku nak stop maghrib. Amper aku terlupa masa da nak time.