Thursday 12 October 2017

Neves Interview

Hari ni hari interview aku. Kalau dulu orang naik pangkat g exam je tapi sekarang exam dah tak de dan been replaced dengan interview. Kalau aku la, aku prefer g exam lgi dari g interview.. stress ok interview. Ko baca banyak tapi masa interview ko kejap je dan ko tak ble expect apa soklan interviewers.. yang tu yang aku lemah tu.

Alhamdulillah sesi interview aku berjalan lancar. Interviewer tu balik2 remind interview je tau.. belum tentu dapat lagi ye. Paling tak ble blah, last sekali dia cakap kat aku.. awak senyum2 ni belum tentu ble dapat tau. Pastu aku jawab, saya memang kena senyum supaya ada aura positif.. gelak dorang. Agaknya dia perasan kot aku asyik senyum je dari stat interview sampai sudah.. cam kompiden2 sangat ble dapat kot. Hahahaha

Interview aku ni tuk J48. Kalau kengkawan aku yg PTD, now maybe dah ada yg 52 kot tapi kalau kat jikiar ni.. 10 - 15 tahun servis belum tentu lagi ada pergerakan pangkat hatta sekali pun dari 1st grade ko, J41. Pastu interview ni plak, kalaupun ko berjaya kena pnggil interview belum tentu gak ble dapat sebab bergantung pada kekosongan. Kalau tak ramai yang pencen, ko tunggu je la sampai berjanggut nak merasa naik pangkat. 

Panel aku ada 3 orang, 2 wakil disiplin dan sorang dari Kementerian. Untuk naik J48, soklan lebih kepada apa daily task ko. Dia nak tengok juga leadership ko, macamana kawal orang bawah.. macamana nak handle isu2 integriti terutamanya lewat atau ponteng kerja dan apa masalah2 yang kau hadapai while performing your job. Dan last soklan yang aku kena, apa imrovement or perubahan yang aku akan buat if i were approved for kenaikan pangkat. Aku jawab, i would like to start with myself. I’ll start small and begin with my team first. That will be my priority. I’ll try to improve dari segi kesedaran towards our vision and mission. I’ll try to guide, work together and moral boost them so that the department will have a strong anchor, starting from us down below to top.