Tuesday 22 September 2009

Raya Tiga

Hari ni dah raya ketiga... kejap jek kan.. Pagi2 lagi dah sibuk memasak rendang ayam. My crime partner kata nak datang beraya. Dah ready2 kan kelupis semua... mak bising, apsal tak rendang sekali dua ekor ayam tuh.. gara2 malas nak potong ayam...tu yang masak sekor jek. Boleh plak.. haha... Tak perlah... budak2 ni kata nak masak rendang daging pulak.

Sibuk2 dekat dapur... sedar2 rumah dah penuh dengan family seblah ayah. Hari ni memang turun diorang pula serang umah kitaorang. Kelam kabut juga dibuatnya. Tambah2 pulak ramai budak2. Aku terkenang anak abang sedara aku yang nakal giler ni, raya last 2 year kot. Budak ni memang hyper. Time tu pegi beraya umah nenek dia, which is my dad's brother. Dia gigit my sis & buat macam2 lagi lah... last2 meraung sebab at the end dia plak kena gigit. Yang mengigit tu pulak, bukan calang2... budak besar tu... yaktu, aku... muhuhaha... aku tak pernah jentik pon adik2 aku (except yang 2nd ;p).. kira budak tu memang bertuah ler...

Gembiranya jadi budak2 kan... bila dah tua2 nih baru ler tersedar.

Aku kuarkan keyboard.. last2 yang bersungguh2 main keyboard tu ialah my dad. See... Casio nak lawan ngan Yamaha kannn... terus dia lupa dekat keyboard dia. Syytt... tapi yang pasti bapak aku main sumbang...hahaha... ampunnn pakkk!!

Sibuk amat sampai crime partner datang ponn tak terlayan. Nak stori2, my sedaras kat tepi2 tu terrrer bab pasang telinga. Tu belum part budak2 kecik giler kuaser & tak mo share. Ader yang sampai menjerit2. Aku memang menyampah kalau budak suka menjerit2 nih. Aku pon pernah kecik aper, adik2 aku tu... kitaorang tak meroyan pon & jerit2 tak tentu hala. Kalau anak aku sok, ko jeritlah.... cuba! Yess! Memang betul aku belum ada anak, tapi nak tunduk pada anak, aku rasa bukan stail aku. Parents rules, bukan anak2... tapi bukan ler dengan cara gila kuasa. Cukup lah sekadar guna psikologi. There are so many ways to approach & tackle budak2 nih... kalau tak reti, p kedai buku la beli buku.

Kalau kitaorang dulu, tak payah guna tangan... cukup sekadar pandangan jek dah cukup untuk buat kitaorang paham yang my dad tak suka what we did. Tapi budak2 yang aku jumpa nowdays, makin budak tu mengada2, makin di layan. Pas marah, di pujuk... manalah budak tu tak naik kepala sebab tahu mesti pas kena marah ni, sure akan kena pujuk punya. Budak2 kena ajar bertanggungjawab atas sikap & perbuatan dorang since kecik2 lagi. Tahan2lah sikit hati tu...