Tuesday 20 October 2009

Pelattt


"Perhatiannn kepada seamua penumpangg"..

Inilah suara minah pelat yang aku dok dengar hari-hari. Orang biasanya kalau dalam train bersms ker, rilek ker or kalling2 kengkawan ker tapi aku plak tulis diari. Walaupon pon aku ni bukan i-phone, but it's my-phone ok! Tulis diary ni banyak membuang masa sebenarnya. Untuk tidak membazirkan masa, so aku pun menulis diari ni sambil2 tunggu train. Wise choice!

Selain diari, aku memang selalu habiskan masa dengan my-phone aku ni melayari wiki, tak pun map dan mengunjungi facebook. Aku boleh komen status member2 tanpa terpapar di skrin mengatakan aku menggunakan tepon.. Tapi nak update status sendiri tak buleh & mesti guna mobile mode. Yelah.. Kalau facebook tak restrict, buat apa lah ada facebook mobile kannn. Kira ok la my-phone ni sebab memberi kepuasan skrin dan kamera yang maksima.

Aku rasa macam makcik ari ni sebab pakai tudung mokcik.. Hahaha. Aku pegi kerja pakai sandal jek. Kalao orang tengok, sure tak caya aku keje gomen dan tittle atas cop aku adalah pen. Pengarah. Geli i! Hahaha.. Kitaorang selalu persenda tittle 2. Apsal le tak guna inginiur jek. Aku pung pelik, dan malu. Ahahaha..

¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤ ¤¤¤¤¤
Apsal ada ramai budak2 tak cukop umor ni a? Cuti skola ka apa ka?

Orang2 yang tunggu train ni ntah apa2 ntah. Time orang buat pengumuman, dorang memekak..dah tu time train datang baru kelam kabut nak tanya train ni berhenti dekat mana. Ada yang sampai keluar balik dari train pun ada..padanla muka. Rasanya pengumuman tu dibuat dalam BM dan BI. Kalo Chinese ker, India ker, mak 'arab ker yang tak paham tak pe la. Bukan nak dengar, tapi ada pula spesis yang siap komplen bising jek orang yang nak buat announcement ni. Train ni train shuttle Ipoh-Kajang dan berhenti dekat limited station jek. Ramai la juga yang salah naik train esp. yang tak biasa. Aku dapat balik awal pun sebab ader train ni lah.. ari2 buleh duduk.. tak la aku nipis jadik sardin.

Ari tu aku tengok berita kat tv 3 kot, last week kalau tak silap. Baby dalam stroller terlepas dari tangan mak dia then meluncur and jatuh ke landasan train. Train plak tak sempat brek. Terkejutnya aku. Tapi kuasa tuhan, sapa yang sangka baby tu selamat. Stroller tu memang hancur lah, maybe baby tu jatuh betul2 dekat tengah landasan sebab tu dia selamat.

Tadi aku borak2 dengan my Boss. Hari ini dalam sejarah aku membantu beliau mempunch kad. Muhuha.. Terkezut i menerima rekwest meminta bantuan dari beliau. Dia nak pegi melawat orang naik haji malam ni, so aku pun terbukalah cerita pasal mak aku pon nak pegi haji juga. Belihau tanya la, parents aku pegi berdua ke. Aku kater tak, mak aku jek. Tiba2 terbukak cerita pasal suami isteri ni. Belihau pon citer la, dulu dia tak bagi wife dia pegi haji sekali sebab parents dorang tak der orang nak jaga, lagi pun parents dia uzur. Pastu wife dia masam muka la..haha.. adalah sorang ustazah ni nasihatkan wife dia. Ustazah tu kater la, si asben tu kan larang atas sebab yang baik. Apa nak risau, c wife pun dapat pahala besar aper sebab tak ingkar. Tu yang boss aku kater, susah jadi wife nih sebab asben veto. Dia agree la bila aku kater, itu kalau c asben tu baik..bak nya yang tak elok... mudah nor ler dapat dosa.

Aku paling takut tu jek. Kalo ex aku dulu, dia tak paham. Dia kater, kalo aku buat something atas dasar takut berdosa, susah lah macam tu. Mmmm.. aku no komen la. Sebenarnya bukan dosa direct dengan Allah tu yang aku takut, tapi aku takut aku as isteri menyinggung ati asben. Dosa isteri dengan asben sebenarnya bukan direct dengan Allah, tapi berdosa pada asben tu membuatkan kita berdosa pada Allah. Aku sendiri pun tak sempurna, jadi kalau aku merintih serta merungut dalam hati... tak ker hati aku tu kotor dan membayangkan bahawa aku tu sebenarnya tak ikhlas?

Masing2 ada ego, ada kemahuan sendiri. Aku takut kemahuan aku melebihi batas penerimaan si suami sehingga aku melukakan hatinya. Kegagalan dalam berkomunikasi dan membuatkan si suami paham akan apa yang aku lakukan, tidakkah bermakna aku sudah mengguris hatinya? Bukanlah neraka yang aku tak takutkan, tapi aku lebih takut incik seband terluka hatinya. 

Ya! Aku adalah org yang bfikiran mcm nih. Orang kata kalau tak cuba, kita tak tahu. Hello! Kahwin bukan sesuatu untuk dicuba. Korang rasa korang ble khawin tu sebab apa? Sbb tuhan izinkan ok! Same goes to ilmu2 hitam. Ingat benda-benda tu berkesan atas si anu yang hendak disakiti sebab ilmu tu power ker? Janganlah cetek fikiran, semua tu berlaku atas keizinan tuhan. Mana ada perkara dalam dunia ni samada baik atau buruk berlaku tanpa keizinan tuhan. Kenapa tuhan izinkan perkara tak elok tu berlaku adalah atas ketetapan dan kudratnya, ujian pada kita para hambanya. Uishh...cukuplah ceramah agama mokcik nih.

Meeting tak yah pegi tapi kena menghadap B boss sepagi untuk buat kelulusan. Tak ker sama jek macam pegi miting?  AF2 yang pegi miting ni plak buat state-style... tak reti nak balik2 opis. Macamler kitaorang ni tak biasa pegi miting tu sampai tak tahu miting start and abis kol berapa.. ish! ish!

Tengahari pegi shopping baju tuk kat rumah jek. Seratus gak abis. Tapi memang puas ati.. Muhuhaha.. Baju pertama yang aku beli sejak 3 or 4 bulan kot. Aku ingat nak pegi melancong. Pas adik aku kawen, pas aku buat kelulusan sumer equipment yang related.. aku da ble pegi melancong. Tak kira la kalau pegi sorang pon, kenapa lah? Aku haruss pegi ke Bandung.. Londong... China.. Mmm...Tengoklah. DSLR dah ader, pasport dah ader...duit jek lagi. Aku da ada ilmu sikit bab2 teknikal nih, tak lah susah dah pasni nak buat kelulusan, nak buat approval & check the system. So, tak ler beban sangat kapla aku macam sekarang nih. Ospital or ospital!!